dc.description.abstract | Free seating er en utbredt måte å optimalisere kontorarealer på, ofte drevet av finansielle motiver. En overgang til free seating kan ofte innebære motvilje hos de ansatte, og endringsprosessens utforming kan bidra til å redusere denne motstanden. Denne oppgaven søker å finne om det er en sammenheng mellom endringsprosessen og brukernes vurdering av free seating, og problemstillingen og forskningsspørsmålene er utformet for å undersøke dette. Gjennom studien er det sett på tre lokasjoner i en caseorganisasjon som har gjennomgått endring av kontorform til free seating. Studien har tatt utgangspunkt i et litteraturstudium og en casestudie med dokumentanalyse, dybdeintervju og spørreundersøkelse for informasjonshenting.
For å belyse funnene fra metodene er det hentet frem teori på blant annet endringsprosesser, kontorutforminger og brukertilfredshet. Teorien gir innsikt i studier på feltet kontorendringer og hvordan ulike fremgangsmåter og strategier påvirker resultatet av endringen. Teorien viser at endringsprosesser for kontorendringer legger spesielt vekt på involvering, analyse, kommunikasjon og opprettholdelse. Det er vist at endringsprosessen starter allerede når et behov er identifisert og at det er viktig å se hvordan endringsprosessen kan utformes allerede på dette stadiet.
Dokumentanalysen ga innsikt i strategi, bakgrunn og implementeringsprosessen som forelå for endringen. Dybdeintervjuene ble gjennomført med prosjektleder og implementeringsledere ved lokasjonene. Dybdeintervjuene søkte å finne hvordan prosjektet ble utarbeidet, og hvordan implementeringen av endringen har foregått ved de ulike lokasjonene, og om det har vært noen ulikheter mellom lokasjonene. Spørreundersøkelsen ble gjennomført blant brukerne ved de ulike lokasjonene og søkte å kartlegge brukernes oppfattelse av kontorformen, hvordan denne har påvirket arbeidsdagen og hvordan brukerne vurderte endringsprosessen. Funnene viser at det er sammenheng mellom endringsprosessens utforming og strategi og hvordan brukerne vurderer en kontorform.
Av både teori og funn kommer det frem at både involvering og forståelse for bakgrunn har en påvirkning på brukernes vurdering av free seating. Samtidig har også kontorform og hvor ofte brukeren er ved sin faste kontorlokasjon en innvirkning på vurderingen. Jo oftere en bruker er ved sin faste arbeidslokasjon, jo dårligere vurderer brukeren kontorkonseptet free seating. vii Gjennom litteraturstudiet som støttes opp av casestudiet kan det konkluderes med at endringsprosessen påvirker brukernes vurdering av free seating, og gjennom dette hvorvidt endringen kan oppfattes som vellykket. En endringsprosess i henhold til teoretiske prinsipper øker mulighetene for at endringen blir akseptert av brukerne og at endringen gjennom dette blir varig. | nb_NO |