Fokus, prestasjon og læring i skihopp - På vei mot det ekstreme i hoppbakken
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2458254Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har sett nærmere på betydningen av fokus for prestasjon og læring i skihopp. Tidligere forskning har i ulike idretter sett på betydningen fokus kan ha på prestasjon og læring av motoriske ferdigheter (Zarghami, Saemi & Fathi, 2012; Becker & Smith, 2015). Resultatene i studiene peker i stor grad på fordelen ved eksternt fokus for prestasjon og læring av motoriske ferdigheter. Enkelte studier har også undersøkt og belyst fordelen ved foretrukket og internt fokus (Poolton et al., 2006; Masters & Maxwell, 2002). Studiene viser til at nivå på utøvere og oppgave kan være av betydning for hvilket fokus som er hensiktsmessig.
Gjennom et eksperimentelt forskningsdesign, er tre informanter fra videregående skole observert under skihopping, hvor instruksjon danner grunnlaget for et påtvunget eksternt fokus. Informantene fikk tilbakemeldinger med eksternt fokus, som er delt inn i to kategorier (generelle og spesifikke tilbakemeldinger). Informantenes prestasjon er vurdert ut fra et eget designet måleverktøy, hvor det er produsert kvantitative resultater. Datainnsamlingen skulle foregå over en periode på 8 uker, men en rekke uheldige hendelser med informantene førte til at innsamlingen måtte avsluttes etter 4 uker.
Funn i denne oppgaven viser at eksternt fokus for utvalget som helhet, hadde en svak positiv effekt på prestasjon og læring i den aktuelle perioden. Generelle tilbakemeldinger var bedre enn spesifikke tilbakemeldinger i forhold til prestasjon og læring.
Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om mer kunnskap om hvordan fokus og oppmerksomhet påvirker utøvelse og læring av motoriske ferdigheter i skihopping. Kan man kunne dokumentere at ulik oppmerksomhet og fokus har betydning for prestasjon og utvikling, vil dette være god kunnskap å være i besittelse av som trener. Måleverktøyet som er brukt i denne oppgaven vil kunne brukes av hopptrenere også i fremtiden hvis dette er av interesse. Ved å kartlegge og systematisk loggføre instruksjon og prestasjon på denne måten, vil man systematisk kunne gjøre analyser for å se på effekten av ulik instruksjon.