Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHamnes, Bente
dc.contributor.authorLarsen, Cathrine
dc.contributor.authorThorsrud, Tord
dc.date.accessioned2017-08-15T07:01:20Z
dc.date.available2017-08-15T07:01:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450677
dc.description.abstractIntroduksjon/Bakgrunn: Norge er et av landene i verden med størst hyppighet av diabetes blant barn, i 2015 ble det fra norske sykehus rapportert om 386 nye tilfeller av diabetes type 1 hos de under 18 år. For barn kan det være utfordrende å få en diabetesdiagnose som de er nødt til å leve med resten av livet, denne utfordringen kan by på problemer med tanke på mestringsfølelsen. Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å finne artikler som er med å belyser vår problemstilling: Hvordan kan sykepleiere bidra til mestringsfølelse hos barn og unge med diabetes mellitus type 1? Metode: Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie, det er gjennom strukturerte- og ustrukturerte søk etter nyere forskningslitteratur funnet 6 artikler som er inkludert. Resultater: Viktige elementer for hvordan sykepleierne kan bidra til mestringsfølelse hos barn og unge med diabetes type 1 kom frem. Studien har 3 hovedtemaer: 1. Opplæring av barn og unge er meningsfullt i behandlingen av diabetes. 2. Kunnskap og informasjon er viktige faktorer for barn og unge i diabetesomsorgen. 3. Kommunikasjon og samspill er viktig i samarbeidet om diabetesomsorgen til barn og unge. Konklusjon: Sykepleierne kan bidra til mestringsfølelse hos barna gjennom å inkludere de i undervisningen, se barnet som et enkeltindivid og ikke som “pasient”, oppmuntre de til å søke informasjon, og gi tilstrekkelig med støtte og veiledning.nb_NO
dc.description.abstractIntroduction/Background: Norway is one of the countries in the world with the highest incidence of diabetes among children, in 2015 norwegian hospitals reported 386 new cases of type 1 diabetes in children under the age of 18. Children might experience difficulties with getting a diabetes diagnose they have to live with the rest of their life, this challenge can cause problems regarding the feeling of self management. Purpose/Aim: The purpose of this bachelor thesis is to find articles that highlights our aim: How can nurses contribute to the feeling of self management in children and adolescents with type 1 diabetes mellitus? Method: This bachelor thesis is a literature study. Structured and unstructured searches where used to find recent research literature. A total of 6 articles are included. Results: Important elements to how nurses can contribute to the feeling of self management in children and adolescents with type 1 diabetes was found. The study has 3 main categories: 1. Education of children and adolescents is meaningful in the treatment of diabetes. 2. Knowledge and information are important factors for children and adolescents in diabetes care. 3. Communication and interaction are important in the collaboration of diabetes care for children and adolescents. Conclusion: Nurses can contribute to the feeling of self management in children by including them in the education, seeing the child as an individual human being and not just a “patient”, encouraging them to seek information, and provide adequate guidance and support.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSykepleiers rollenb_NO
dc.subjectMestringnb_NO
dc.subjectBarn og ungenb_NO
dc.subjectDiabetes mellitus type 1nb_NO
dc.subjectNursing rolenb_NO
dc.subjectChildnb_NO
dc.subjectSelf managementnb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleiere bidra til mestringsfølelse hos barn og unge med diabetes mellitus type 1?nb_NO
dc.title.alternativeHow can nurses contribute to the feeling of self management in children and adolescents with type 1 diabetes mellitus?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel