Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorStrøm, Ingrid Byng
dc.date.accessioned2017-08-10T07:53:12Z
dc.date.available2017-08-10T07:53:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450358
dc.description.abstractDenne studien undersøker ansattes opplevelse av meningsfulle elementer i et miljøterapitiltak tilknyttet det kommunale barnevernet, og vurderer disse elementene av miljøterapien opp mot en av virksomhetens mest sentrale teoretiske grunnlag; utviklingspsykologisk teori. Studien finner fire miljøterapeutiske elementer som informantene trekker frem som meningsfulle: Ikke-språklige elementer, fellesskap, den relasjonelle miljøterapeuten og grensene for miljøterapi. Samtlige elementer har teoretisk forankring i utviklingspsykologisk teori, men noen av elementene har et bredere teoretisk grunnlag innenfor andre teoretiske retninger som tiltaket også baserer seg på. Denne studien har som hensikt å demonstrere hvordan et hjemmebasert hjelpetiltak i barnevernet kan studeres og vurderes opp mot det politiske målet om kunnskapsbasert praksis, samtidig som brukermedvirkning og tiltakets kontekst tas med i betraktningen. I studien brukes modellen til Nordtvedt og medarbeidere (2007) som definisjon på evidensbasert sosialt arbeid, og miljøterapitiltaket fremstår i lys av denne definisjonen som en evidensbasert praksis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleGrenser for evidensbasert praksis - En studie av hvordan et hjemmebasert barnevernstiltak forholder seg til sitt kunnskapsgrunnlagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel