dc.description.abstract | Denne studien undersøker ansattes opplevelse av meningsfulle elementer i et miljøterapitiltak tilknyttet det kommunale barnevernet, og vurderer disse elementene av miljøterapien opp mot en av virksomhetens mest sentrale teoretiske grunnlag; utviklingspsykologisk teori. Studien finner fire miljøterapeutiske elementer som informantene trekker frem som meningsfulle: Ikke-språklige elementer, fellesskap, den relasjonelle miljøterapeuten og grensene for miljøterapi. Samtlige elementer har teoretisk forankring i utviklingspsykologisk teori, men noen av elementene har et bredere teoretisk grunnlag innenfor andre teoretiske retninger som tiltaket også baserer seg på. Denne studien har som hensikt å demonstrere hvordan et hjemmebasert hjelpetiltak i barnevernet kan studeres og vurderes opp mot det politiske målet om kunnskapsbasert praksis, samtidig som brukermedvirkning og tiltakets kontekst tas med i betraktningen. I studien brukes modellen til Nordtvedt og medarbeidere (2007) som definisjon på evidensbasert sosialt arbeid, og miljøterapitiltaket fremstår i lys av denne definisjonen som en evidensbasert praksis. | nb_NO |