Internasjonalt forskningssamarbeid: en kløft mellom forventninger og praksis?: En studie av kinesiske stipendiater i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/244238Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Samarbeid innen forskning og kunnskap er blitt en stadig økende praksis mellom land, institusjoner og enkeltforskere. I tråd med diskusjonen rundt miljø-, energi- og klimaspørsmål er utveksling av kunnskap og teknologi sentralt. Særlig innen energikildene sol- og vindenergi eksisterer forskningssamarbeid og utvekslingspraksis.
Denne studien fokuserer på forskningssamarbeid innenfor sol- og vindenergi. Studien gir innblikk i ulike aktørers forventninger og praksiser til norsk-kinesisk forskningssamarbeid og utveksling. For å undersøke dette ytterligere har fokuset vært å se på samsvar mellom forventninger og erfaringer uttrykt på ulike nivå. Jeg har derfor undersøkt forventninger uttrykt i norske politiske dokumenter. Videre har jeg studert forventninger og erfaringer fra norske forskningsledere og kinesiske stipendiater som opplever samarbeid og utveksling i praksis.
Ut ifra en teoretisk tilnærming til forskningssamarbeid og utvekslingspraksis har jeg benyttet begrepet «innramming». Ulike forventninger og erfaringer kan utgjøre ulike innramminger. Målet med oppgaven har ikke vært å definere samarbeid og utveksling innen forskning og kunnskap på en bestemt måte, men heller legge frem ulike innramminger. Studien kan dermed bidra til å gi et mer helhetlig perspektiv på fenomenet.
For å få frem de subjektive forventningene og erfaringene fra de ulike nivåene, var en kvalitativ forskningsmetode mest hensiktsmessig. Jeg benyttet dermed dybdeintervju for å få frem de individuelle historiene. Oppgavens intervjuobjekter består av tidligere politikere, norske forskningsledere og kinesiske utvekslingsstipendiater. Disse informantene har bidratt til et nyansert og realistisk perspektiv på oppgavens tema.
Oppgaven viser at motivene for forskningssamarbeid og utvekslingspraksis er mange. Forventninger og praksiser varierer blant studiens aktører. Dette resulterer til at ulike innramminger er definert på tvers av nivåene. Forventningene og erfaringene til forskningssamarbeid og utvekslingspraksis er forankret i blant annet politiske, kunnskapsmessige og kulturelle momenter. Imidlertid viser oppgaven at det foreligger potensiell kløft mellom forventninger og praksis. Det er derfor problematisk å definere fenomenet ut ifra én enkelinnramming, da flere innramminger ser ut til å dominere.