Å slå inn en kalkyle: En studie av håndverkerens formidling av miljøvennlighet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/244214Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven setter fokus på håndverkeren og hans rolle som kunnskapsformidler for kunder som ønsker å pusse opp boligen sin. Oppgaven tar for seg hvordan håndverkerne selv opplever miljøvennlighet og energieffektivitet. Hvordan de forholder seg til gjeldende retningslinjer samt hvordan de oppfatter kundenes interesse for miljøvennlighet i oppussingsprosjekter hvor de ikke er underlagt byggtekniske forskrifter. For å finne ut av dette har jeg intervjuet åtte håndverkere; tre ansatt i en elektrikerbedrift, fire snekkere samt en som jobber innen VVS. I tillegg til å prate med håndverkerne har jeg også sett på Stortingsmelding 28 (2011 – 2012) Gode bygge for eit betre samfunn, for å se hva som kreves av håndverkerne fra statlig hold.
Stortingsmeldingen har klare mål og visjoner for hvordan byggenæringen skal forholde seg til endringene som skjer i byggesektoren. Meldingens hovedpoenger at kunnskapsnivået innad i byggenæringen må heves, og dette skal gjøres med hjelp fra offentlige tiltak. Meldingen ønsker å systematisere etter- og videreutdanningen i byggebransjen i tillegg til å rette fokus mot kursing og programmer som skal fremme miljøvennlighet og energieffektivitet.
Gjennom mine intervjuer har jeg sett at håndverkerne i stor grad opplever kundene sine som kostnadsfokuserte. De mener at det er lite interesse for miljøvennlighet blant kundene og som følge av dette er miljøvennlighet sjeldenet tema i håndverker – kunderelasjoner. Håndverkerne har en kostnadsinnramming av sine kunder, hvor miljøvennlighetsaspektet blir tillagt lite verdi.. Men hvordan kan det ha seg at i et land hvor det årlig pusses opp for 60 milliarder kroner ikke oppleves interesse for miljøvennlighet? Er det håndverkerne som har feil fokus, eller er Norge et land som ikke bryr seg om miljøet? Disse spørsmålene finner jeg svar på i denne oppgaven.