Nye mål: Om domestisering av treningsutstyr og konstruering av identitet
Abstract
Denne oppgaven forsøker å finne ut hva det er som motiverer, engasjerer og driver folk - ikke bare til å trene generelt - men på ulike måter, med ulik teknologi og utstyr, og med ulike mål og forventninger. Jeg lurer på om ulike personers bruk av teknologi og treningsutstyr kan si noe om identitet og image. Kanskje kan de også selv bestemme hva teknologien skal si om dem, alt ettersom hvordan de anskaffer, bruker og viser den frem.
Jeg vil undersøke hvordan folk går frem når de skal anskaffe seg treningsutstyr eller begynne å trene og hvordan de finner ut av hva de skal ha. Det finnes mange informasjonskanaler og mange valg og avgjørelse man må ta, og jeg vil vite hvilke valg folk gjør når de skal begynne å trene, og når de skal skaffe seg treningsutstyr. Noen kjøper seg øyeblikkelig det dyreste og flotteste som finnes, mens andre velger å bruke så lite penger som mulig, eller se så anonym ut som mulig. Dette beror på ulike målsettinger med treningen, men er knyttet opp mot personlighet, identitet og holdninger.
Jeg vil også se på hvordan utstyr og teknologi blir tolket, plassert og vist frem i det sosiale rom. Noen velger kanskje å gjemme seg bort, enten ved å ikke bruke noe særlig teknologi eller ved å bruke den veldig diskret. Andre vil vise seg frem mest mulig, og bruker veldig synlige teknologier, eller trange plagg som viser frem mye kropp. Jeg vil gjennom å se på domestiseringen av treningsutstyr og teknologi, se om det finnes ulike typer innenfor trening, som bruker domestiseringsfasene på ulike måter, og sådan gir ulike inntrykk og skaper seg ulike identiteter og image.
I denne oppgaven vil jeg altså undersøke hvordan ulike teknologier inngår i folks treningshverdag, og hvordan de samtidig blir en del av deres forståelse av seg selv og hvordan de ønsker å framstå for andre. Konkret vil jeg se hvordan treningsteknologier blir anskaffet, plassert og tatt i bruk, og hvordan den tillegges symbolsk verdi og synliggjøres ovenfor andre.