Show simple item record

dc.contributor.advisorRingrose, Priscillanb_NO
dc.contributor.authorVereide, Siljenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:09:20Z
dc.date.available2014-12-19T13:09:20Z
dc.date.created2012-02-22nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier504958nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/244155
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hvordan kjønn og etnisitet produseres i hiphoptekstene til Karpe Diem, Cast, Stella Mwangi og Samsaya som alle har minoritetsbakgrunn. Jeg analyserer frem ulike strategier som disse hiphopartistene tar i bruk i sine tekster (med spesiell vekt på empowerment strategier) og undersøker subjektposisjonen(e) de inntar for å produsere og fremføre kjønn og etnisitet. Med utgangspunkt i disse subjektposisjonene utforsker jeg på hvilken måte artistene relaterer seg til en bredere kulturell kontekst i relasjon til diskurser på samfunnsnivå. Dette er diskurser om kjønn (maskulinitet, femininitet, likestilling i Norge) og etnisitet (innvandring og integrering). I kapittel 1 forklarer jeg bakgrunnen for analysen. Her hevder jeg at disse hiphoptekstene innehar et potensiale til å produsere og fremføre alternative subjektposisjoner som forhandler med og utfordre hegemoniske diskurser i det norske samfunnet knyttet til kjønn og etnisitet. I kapittel 2 redegjør jeg for amerikansk hiphop i et historisk perspektiv samtidig som jeg belyser en generell kobling mellom hiphop, motstand og empowerment knyttet til kjønn og etnisitet. Dette gjør jeg fordi den norske formen for hiphop er nært knyttet til den amerikanske og fordi fokuset i analysen av de norske tekstene er på former for motstand og empowerment gjennom strategier. I kapittel 3 redegjør jeg for mine analytiske - og metodiske valg. Diskursteori brukes som en overordnet tilnærming og jeg diskuterer hvordan jeg forstår dette. Her redegjør jeg for min egen analysemodell. I kapitlene 4, 5, 6 og 7 analyserer jeg tekstmaterialet og viser hvordan utsagnene i tekstene danner strategier og hvordan disse strategiene danner noen forståelser av kjønn og etnisitet. I kapittel 8 oppsummerer jeg innholdet i strategiene og drøfter hvordan strategiene artistene benytter seg av bidrar til at de inntar noen subjektposisjoner. Deretter diskuterer jeg hvordan subjektposisjonene er i dialog med diskurser om kjønn og etnisitet på et samfunnsnivå. Her fremkommer det at artistene i sine hiphoptekster både utfordrer og forhandler om forståelsen av maskulinitet og femininitet, og begrepsinnholdet "norsk" i den dominante norske kulturen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudiernb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleKunsten å være norsk: Produksjon av kjønn og etnisitet i norske hiphopteksternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudiernb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record