• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bevegelsesglede i barnehagen: En kvalitativ studie av 3 – 5 åringers trivsel, involvering og fysiske aktivitet i barnehagens ulike utemiljø

Bjørgen, Kathrine
Doctoral thesis
Åpne
Fulltext not avialable (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2431153
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1525]
Sammendrag
Dagens samfunn er på mange måter organisert slik at det motvirker en fysisk aktiv livsstil. Lavt kroppslig energiforbruk relatert til stillesittende adferd er blitt et globalt helseproblem. Barnehagen er en sentral aktør for å få barn til å bli glade i å bevege seg. Å øke kunnskapen om og forståelsen for hvilke betingelser som skaper bevegelsesglede hos barn i barnehagen, er derfor sentralt i dagens helsedebatt.

Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvilke betingelser som skaper trivsel, involvering og fysisk aktivitet hos 3- 5åringer i barnehagens utemiljø. I denne studien er bevegelsesglede satt i sammenheng med høyt nivå av trivsel, involvering og fysisk aktivitet. Studien har spesifikt rettet fokus mot barns fysiske lek i ulike utemiljø. Med ulike utemiljø menes både barnehagens eget utemiljø og ulike naturmiljø. Fokus for avhandlingen er hvordan barnehagen kan bidra med å skape bevegelsesglede hos barn. Metodene anvendt er observasjoner av barns kroppslige og verbale signaler og uttrykk, og intervjuer med personalet om deres erfaringer og meninger. Studien har tre forskningsspørsmål hvor funnene er presentert i tre artikler.

Hovedfunn i studien er at bevegelsesglede hos 3-5 åringer har en flerdimensjonal forklaring og kan forstås på mange måter. Det handler om dynamiske prosesser mellom personalets og barnets ressurser, fysiske og sosiale tilbud og muligheter i miljøet. Fellesskapsleker, sosiale invitasjoner og tilbud i det fysiske miljøet er avgjørende for barns bevegelsesglede. Naturmiljø er katalysator for fysisk aktivitet. Personalets rolle i utemiljø er av stor betydning. Å invitere barn inn i et sosialt fellesskap og å understøtte barns fysiske opplevelser i lek er meningsskapende. Det aller viktigste er å se det enkelte barnet. Gjennom studien av barns bevegelsesglede åpnes det opp for og stilles det spørsmål omkring pedagogisk praksis i barnehagens utetid. Barn og pedagoger kan sammen skape rom for et dynamisk eksplorativt samspill, som leder fysisk lek til nye høyder. Det krever pedagoger med kunnskap, praktiske ferdigheter og vilje til nærvær med barna. På en slik måte kan et kollektivt fellesskap skape en kultur for bevegelsesglede i barnehagen.
Utgiver
NTNU
Serie
Doctoral theses at NTNU;2017:26

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit