Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStruksnes, Solveig
dc.contributor.authorKristensen, Birgitte
dc.date.accessioned2017-02-02T10:11:01Z
dc.date.available2017-02-02T10:11:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429241
dc.description.abstractHensikten med studien var å undersøke hvilket kunnskapsgrunnlag operasjonssykepleiere la til grunn for sin veiledning av studenter i operasjonssykepleie faget. Modellen «Jobb kunnskapsbasert» ble brukt som et utgangspunkt for erfaringsbasert viten og kunnskapsbasert viten. Bakgrunn: Videreutdanning i operasjonssykepleie har gjennomgått et teoretisk løft de siste årene og det har flere steder blitt et masterstudium i tråd med Bolognaprosessen. Flere studier peker på et gap mellom skole og praksis. For å tette dette gapet kreves blant annet kunnskap i veiledning, og det var ønskelig å belyse hvordan dette oppleves for operasjonssykepleiere som skal veilede studenter. Metode: En kvalitativ, fenomenografisk studie med semistrukturerte gruppeintervjuer av totalt 17 deltagere. Utvalget var operasjonssykepleiere med mer enn to års erfaring og veilederansvar. Resultat: Veiledningen blant deltagerne beskrives i stor grad som erfaringsbasert. Veilederne ble påvirket av studentenes engasjement og kunnskapsnivå. Samtidig uttrykte deltagerne at de selv manglet kompetanse om veiledning. De ønsket veiledekurs. Veiledningen påvirkes også av ytre rammer. Tid og arbeidspress nevnes som eksempler, i tillegg til opplevelse av støtte og anerkjennelse fra omgivelsene. Konklusjon: Operasjonssykepleiere med veilederansvar bør gjennomføre veilederkurs og øke sin kunnskap om veiledning. Veiledning bør settes på dagsorden og prioriteres i form av tid og økt lønn.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the knowledge base surgical nurse assumed for its supervision of students in surgery nursing. The model “Job knowledge based” was used as a starting point for experience- based knowledge and evidence- based knowledge. Background: Study in surgical nursing has undergone a theoretical boost in recent years and it has several places become a Master `s degree, which is in line with the Bologna process. Several studies point to a gap between school and practice. To close this gap required including knowledge in guidance, and it was desirable to find out how this was for nurses in surgery. Method: A qualitative, phenomenographic study with semi-structured group interviews with a total of 17 participants. The pool was nurses with more than two years’ experience and supervisory responsibility. Result: Advisory among the participants was largely based on experience, supervisors were concerned students involvement and knowledge level. Meanwhile expressed participants that they lacked knowledge about guidance and wanted guidance courses. The guide is also controlled by external moderation. Time and work pressures were some of the frames. The supervisors may find little time for students and guidance. Conclusion: Surgical nurse with supervisor responsible should conduct supervisor courses and increase their knowledge of guidance. Guidance should be put on the agenda and priorities in terms of time and increased wages.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKlinisk Sykepleienb_NO
dc.subjectVeiledningnb_NO
dc.subjectOperasjonssykepleiernb_NO
dc.subjectStudentnb_NO
dc.subjectKunnskapsbasert veiledningnb_NO
dc.subjectErfaringsbasert veiledningnb_NO
dc.subjectClinical supervisionnb_NO
dc.subjectGuidancenb_NO
dc.subjectSurgical nursenb_NO
dc.subjectEvidens-based guidancenb_NO
dc.subjectExperience-based guidancenb_NO
dc.titleKunnskapsbasert veiledning? Operasjonssykepleieres oppfatninger 2016nb_NO
dc.title.alternativeEvidens – based guidance? Perceptions of surgical nursesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel