Browsing Institutt for helsevitenskap Gjøvik by Subject "intensivsykepleie"
Now showing items 1-12 of 12
-
Daglig vekking: hvilke kunnskap trenger intensivsykepleier for å utføre daglig vekking av sedert respiratorpasient?
(Student paper, others, 2013)NORSK: Hensikten med oppgaven er å belyse forskningsresultater angående kunnskap som intensivsykepleier trenger for å utføre daglig vekking av sedert respiratorpasient. Metoden vi har valgt er litteraturstudie. Pensum, ... -
Er bruk av dagbok hensiktsmessig for å fremme bearbeidelse av intensivpasientens opplevelser fra intensivoppholdet?
(Student paper, others, 2008)Jeg har i denne hovedoppgaven sett nærmere på temaet dagbok til intensivpasienten. Formålet med oppgaven er å få en forståelse av hvilken hensikt bruken av dagbok har for intensivpasientens bearbeidelse av intensivoppholdet. ... -
Hva kan intensivsykepleieren gjøre for å forebygge intra- abdominal hypertensjon?
(Student paper, others, 2014)NORSK: Bakgrunn for valg av tema Målet for oppgaven er å øke fokuset på intra-abdominal hypertensjon (IAH), som er forhøyet buktrykk, hvor faren for organsvikt oppstår, dersom trykket blir for høyt-Abdominalt Compartment ... -
Hvordan kan intensivsykepleier kvalitetssikre og ivareta pasienten i beslutningsprosessen, når det kommer til spørsmål om livsforlengende behandling hos pasienter uten samtykkekompetanse?
(Bachelor thesis, 2015)NORSK: Bakgrunn: Forskning, både internasjonalt og i Norge viser til at overbehandling av pasienter på slutten av livet er ett økende etisk dilemma. I ett samfunn med stadig mer avansert teknologi, flere behandlingsalternativer ... -
Hvordan kan intensivsykepleieren bidra til å forebygge komplikasjoner som følge av cufftrykket hos den intuberte intensivpasient?
(Student paper, others, 2008)I min jobb på en intensiv avdeling observerte jeg ofte at de erfarne intensivsykepleierne kjente på cufftrykket ved palpasjon av cuffpiloten. Jeg forsøkte også selv flere ganger å palpere cuffpiloten for å vurdere ... -
Hvordan kan intensivsykepleieren bidra til kvalitetssikret respiratoravvenning?: bruk av protokoll
(Student paper, others, 2015)NORSK: Introduksjon Målet med oppgaven var å lage en sykepleiestyrt protokoll for respiratoravvenning. Det er sterk evidens for at protokollstyrt respiratoravvenning gir kortere respiratortid og reduserer faren for ... -
Hvordan kan intensivsykepleieren bidra til optimal sedering hos respiratorpasienten?
(Student paper, others, 2008)Bakgrunn: Bakgrunnen for vårt litteraturstudie var at vi ønsket mer kunnskaper om sedering til respiratorpasienter. I vår praksis på intensivavdelingen fikk vi inntrykk av at målet i sederingen var uklart og at sedasjonsskalaer ... -
Hvordan kan intensivsykepleieren gi kunnskapsbasert sykepleie til kritisk syke barn med bronkiolitt?
(Student paper, others, 2015)NORSK: Bakgrunn: Bronkiolitt er en av de vanligste årsakene til sykehusinnleggelse hos spedbarn. Symptomer kan være hoste, tungpust og apné. Bronkiolitt er ofte forårsaket av respiratorisk syncytialt virus (RSV) som ... -
Hvordan kan intensivsykepleieren utføre kunnskapsbasert munnstell for å forebygge ventilator assosiert pneumoni hos respiratorpasienten?
(Student paper, others, 2012)NORSK: Bakgrunn for fordypningsoppgaven er å sette fokus på munnstell med tanke på forebygging av ventilator assosiert pneumoni (VAP) i intensivavdelingen. Respiratorpasienter har 10 ganger lettere for å få VAP en de som ... -
Pårørende på intensivavdeling: hvordan gi omsorg for å oppnå mestring?
(Student paper, others, 2015)NORSK: Introduksjon: De aller fleste pasienter har pårørende. Når et familiemedlem blir innlagt på intensivavdeling er det som oftest fordi tilstanden er alvorlig. Dette kan gi stress og opplevelse av manglende mestring ... -
Trygt, lærerikt og realistisk, både, ja og nei: en intervjuundersøkelse av hvordan intensivsykepleiere og studenter i videreutdanning i intensivsykepleie oppfatter å delta i full-skala simulering av akuttsituasjoner med fokus på teamarbeid
(Master thesis, 2010)NORSK: Utvikling av avanserte pasientsimulatorer har vært enorm de siste ti årene. Full-skala simulering er en pedagogisk metode som blir stadig mer brukt i utdanning og fagutvikling. Den har vist seg å være en egnet metode ...