Innvandrerdommere og kommunikasjon : fokus på kroppsspråk, språk og dommeratferd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421251Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dommerseksjonen i Norges Fotballforbund (NFF) startet i 2014 i gang et inkluderingsprosjekt for dommere med innvandrerbakgrunn. Prosjektet gikk ut på å skaffe mest mulig kunnskap om hvordan innvandrerdommere opplever å kommunisere med spillere i norsk fotball, hvilke eventuelle utfordringer som finnes og om NFF kan lære noe av denne dommergruppen.
Med utgangspunkt i NFF sitt prosjektmål vil jeg i denne studien se nærmere på innvandrerdommere og deres erfaringer med kommunikasjon med spillere. Mer spesifikt vil jeg undersøke hvordan dommere med innvandrerbakgrunn i norsk fotball oppfatter betydningen av god kommunikasjon med spillere, med fokus på kroppsspråk, språk og dommeratferd. I tillegg vil jeg undersøke hva innvandrerdommere, i sin rolle som dommer, ser på som sine største utfordringer i forhold til kommunikasjon.
Gjennom et samarbeid med dommerseksjonen i NFF har jeg utført en kvantitativ undersøkelse. Sammen med prosjektleder i dommerseksjonen, Svein-Erik Edvartsen, ble det sendt ut et spørreskjema til 555 dommere med innvandrerbakgrunn i hele Norge. Dommerne ble delt inn i tre demografiske grupper, basert på alder, utdanning og krets, for å avdekke eventuelle forskjeller ved bruk av kroppsspråk, språk og dommeratferd. Resultatene og konklusjonene i denne oppgaven er basert på endelig utvalg på 83 mannlige innvandrerdommere, som deltok i undersøkelsen.
Undersøkelsen tyder på at dommere med innvandrerbakgrunn, uavhengig av alder, utdanning og krets, er ganske flinke til å vise spillere at de bestemmer på banen. De fleste dommerne ser ikke ut til å ha problemer med å beherske det norske språket. Videre ser det ut til at støttende tilbakemeldinger og råd mellom dommere kan være en viktig faktor med tanke på å utvikle gode kommunikasjonsferdigheter.
Nøkkelord: Innvandrerdommere, kommunikasjon, kroppsspråk, språk, dommeratferd, alder, utdanning, krets.