Skeive menn, maskulinitet og kjønn : en studie av skeive menns kjønnsforståelse, maskulinitet og mobbing
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet består av 6 intervjuer med unge skeive menn. Temaet for denne oppgaven er skeive menn, kjønnsforståelse og maskulinitet. Etter den empiriske innsamlingen har også mobbing blitt et sentralt tema. Hensikten med studien er å få innblikk i hva maskulinitet har å si for skeive menn og deres kjønnsforståelse og problemstillingen lyder som følger: Hva har maskulinitet å si for skeive menns identitet?
Forståelsene som kommer frem i denne oppgaven blir tolket i lys av maskulinitetsteori fra Raewyn Connell og Claes Ekenstam. Ekenstams begreper om manlighet og umanlighet bruker jeg aktivt i analysen. Gjennom Skeiv teori fra Judith Butler har jeg brukt heteronormativitet til å analysere det empiriske materialet.
Jeg har delt inn analysen i to kapitler. I det første analysekapittelet diskuterer jeg kjønnsforståelsen informantene snakker frem. Når informantene snakker om kjønn bruker de en bestemt måte å snakke om kjønn på, noe jeg kaller «Kjønnsdualisme». Alle informantene benytter seg av denne dualiteten når de snakker om kjønn generelt, men bare to av informantene benytter seg av denne i det de omtaler eget kjønn. Dette er fordi kjønnsdualismen er nært knyttet til en heteronormativ oppfattelse av kjønn og således er en stor del av språket vårt. De andre informantene snakker frem kjønn som en prosess, og bruker dermed en annen dimensjon til å forklare kjønn og noen av dem velger blant annet sine klær uavhengig jente og gutte kategorien.
Men dette skjer ikke uten at deres kjønnsuttrykk sanksjoneres, og dermed leder det over til mobbing som et sentralt tema i det andre analysekapittelet. Måten informantene blir mobbet på kan ses på som kjønnsbegrensende noe jeg diskuterer det andre analysekapittelet.
I det andre analyse kapittelet er det temaet mobbing som blir diskutert. Jeg har analysert etter tre grep. Det første delen av analysen diskuterer jeg hva som trigger mobbingen. Videre analyserer jeg hvilke strategier de benytter for å håndtere mobbingen de blir utsatt for. Til slutt i dette kapittelet diskuterer jeg hvordan skolen, foreldrene og kirken håndterer mobbingen.
Det politiske anliggende til oppgaven kommer tydelig frem i det siste kapittelet. Der foreslår jeg hvordan vi som samfunn kan unngå slik mobbing og fremme kjønnsmangfold.