Show simple item record

dc.contributor.advisorJacobsen, Karl Henry
dc.contributor.authorDøli, Martine
dc.date.accessioned2016-08-26T09:04:56Z
dc.date.available2016-08-26T09:04:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401956
dc.description.abstractDenne studien har som formål å illustrere variasjonen i affektbevissthet hos normalfungerende barn. Ti barn i alderen 10 – 11 år ble intervjuet ved bruk av Affektbevissthetsintervjuet for Barn (Monsen, Taarvig & Solbakken, 2008). Dataene ble vurdert etter skåringskriterinene til nevnte forfattere, samt analysert kvalitativt ved bruk av interpretative phenomenological analysis (IPA). Fire kasus blir presentert. Resultatene vitner om at det er betraktelige individuelle forskjeller i affektbevissthet hos normalfungerende barn, blant annet i forhold til bevissthetsnivå, profiler og etiologi. Variasjonen har implikasjoner for vurdering av emosjonelle utfordringer som enten problematiske eller som uttrykk for normal utvikling. Kartlegging ved effektbevissthetsintervjuet ble vurdert som nyttig for å måle nivå og identifisere eventuelle styrker eller problemområder hos barn, men det påpekes at en idiosynkratisk tilnærming vil være nødvendig for å få et helhetlig bilde av det aktuelle barnets emosjonelle funksjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleAffektbevissthet hos normalfungerende barnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record