ADHD og traume : er det på tide med en ny forklaringsmodell for ADHD som inkluderer traumeperspektivet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401927Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3200]
Sammendrag
De siste 30 årene har det vært økt fokus på Attention-Deficit-Hyperacive-Disorder (ADHD) som forklaringsmodell for barns vansker. ADHD er kjent som en biologisk diagnose, med en genetisk årsak. Symptomene forklares av hjerneforandringer som fører til vansker med oppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet. Det er kjent at det kan være forskjellige årsaker som fører til utvikling av ADHD. Med fokus på symptombildet får de psykososiale faktorene manglende fokus. Dette til tross for at nyere studier har vist en høyere forekomst av traumer blant pasientgruppen med ADHD. Trenger vi en ny ADHD definisjon som inkluderer traumeperspektivet? Denne artikkelen belyser det sammensatte forholdet mellom ADHD og traumer, og ser behovet for å utvikle en ny forståelse av ADHD som inkluderer traumeperspektivet. En litteraturstudie ble gjort i MEDLINE og BIBSYS på temaet ADHD, og traumer. I tillegg ble det gjennomført håndsøk på samme nøkkelord i bøker og fagartikler rundt tema. Traumer har en høyere forekomst blant pasienter diagnostisert med ADHD. Man ser at tidlige traumer kan være en medvirkende årsak til utvikling av ADHD, samt at ADHD phenotype kan være en risikofaktor for utvikling av senere traumer. Det foreslås derfor at man endrer diagnoseforståelsen for å møte denne nye kunnskapen slik at traumeforståelse blir endel av utredning og behandling for ADHD.