• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Somaliske kvinners vei inn i det norske samfunnet. Strategier, hindringer og muligheter for utvikling

Smaradottir, Maria Soley
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave_maria_smaradottir.pdf (1.135Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2395269
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [606]
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan veien til å integrere seg i det norske

samfunnet har vært for noen somaliske kvinner som har deltatt i et

introduksjonsprogram. Introduksjonsprogrammet er et integreringsprogram for

flyktninger der målet er at de skal få arbeid eller starte i ordinær utdanning.

Ingen av disse kvinnene har nådd dette målet. Oppgaven fokuserer på kvinnenes

refleksjoner om deres erfaringer med introduksjonsprogrammet og om deres

opplevelser med å integrere seg i Norge. Analysen er basert på Bacchis (2009)

teori om hvordan et problem representeres og kommer derfor til å handle om

ulike representasjoner av integrering, av somaliere som gruppe og av problemet

med den lave måloppnåelsen somaliske kvinner har i introduksjonsprogrammet.

Norske politiske dokumenter fremstiller integrering som en toveis prosess som

majoritet og minoritet må samarbeide om. Denne oppgaven vil vise at selv om

dette er et ideal, så gir informantenes fortellinger om integrering et annet bilde

siden dette i praksis blir sett på som noe de skal gjøre ved å tilpasse seg. Til

grunn for denne tilpasningen ligger Gullestads (2002) teori om at det finnes en

norm om at minoriteter på ulike måter skal bli lik majoriteten i Norge, og at

minoritetenes forskjeller ut fra denne normen blir sett på som problematiske.

Oppgaven handler om strategiene de somaliske kvinnene bruker for å integrere

seg, hvilke hindringer de møter, om muligheter og om integreringsfremmende

faktorer. Integreringsstrategiene de brukte var blant annet å lære seg norsk, å

søke jobb og å yte motstand mot de negative representasjonene som norsk media

fremstiller om somaliere som gruppe. Oppgaven fremstiller kvinnenes

representasjoner av somaliske kvinner, der de fokuserer på å vise frem at gruppa

ønsker å integrere seg, at mange ønsker å jobbe, men at de blir misforståtte og

ekskluderte fra arbeidsmarkedet. Kvinnene ytte motstand mot likhetsnormen på

den måten at de i sin arbeidssøking ikke gikk med på å la seg assimilere ved å

bli like når de fikk høre at de ikke kunne bruke hijab og at de måtte bruke bukse

og/eller genser. Hindringene de har opplevd på sin vei til å integrere seg handler

om at majoritetsbefolkningen ekskluderer dem på ulike måter, primært ved å

legge vekt på at deres synlige og hørbare forskjeller ikke er ønskelige. Andre

hindringer er at somaliske kvinner blir generalisert på en negativ måte,

essensialisert, at de kan ha vanskelig å få tilgang til de samme arenaene som

majoritetsbefolkningen og at de kan oppleve at de er uønsket i samfunnet.

Gruppa får ikke alltid tilstrekkelig eller hensiktsmessig oppfølging fra systemet.

Det å bedre dette kunne vært integreringsfremmende for gruppa. Andre

integreringsfremmende faktorer kan være at majoritetsbefolkningen anerkjenner,

inkluderer, respekterer og aksepterer etniske minoriteters forskjellighet og

mangfoldet de bidrar med. Både integrerings- og likestillingsbegrepene behøver

å utvides slik at de ikke bare innebærer at kvinner og menn deltar i samme grad i

arbeidslivet. Somaliere må også likestilles med Norges majoritetsbefolkning.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit