dc.description.abstract | I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på forholdet mellom bruk av
videokonferanseteknologi og NAV som organisasjon, og hva slags effekter man har opplevd i
NAV over tid etter innføring av teknologien. Det er viktig å forstå hva som danner
utgangspunktet for disse effektene, og hvordan tekniske egenskaper ved teknologien og
sosiale forhold virker i forhold til hverandre - og således beskriver studien dette.
Oppgaven er basert på en kvalitativ studie, der jeg har gjennomført åtte intervjuer av ledere og
medarbeidere ved fem NAV-kontor i et gitt fylke.
NAV-reformen dannet utgangspunktet for en større investering i videokonferanseteknologi i
organisasjonen – først og fremst med hensyn til oppfølging av brukere. Studien viser at
effektene over tid ved bruk av videokonferanse i NAV kan sies å ha vært forutsigbare, sett i
sammenheng med måloppnåelse ved besparelser av tid og kostnader i organisasjonen. Dette
er ønskede gevinster som har vært generelle beslutningsgrunnlag for innføring av
videokonferanse siden teknologien begynte å få fotfeste i organisasjoner for flere år siden.
Av effekter som ikke var definert som konkrete mål av NAV, ser man en økt fleksibilitet i
møtegjennomføring – slik at man både kan delta i fysiske møter ved bruk av videokonferanse
fra en annen lokasjon, samtidig som videokonferanse bidrar til at flere møter kan
gjennomføres siden man unngår unødig reising over avstander.
Det fremkommer av studien at videokonferanseteknologi ikke i betydelig grad medfører en
merkbar effekt når det kommer til oppfølging av brukere – kun delvis har teknologien bidratt
indirekte til gevinster som kan relateres til brukere.
I studien beskriver jeg disse effektene i nærmere detalj, og hva som ligger til grunn for de
ansattes opplevde nytteverdi ved teknologien – samt hvordan man kan se for seg bruk av
videokonferanseteknologi i fremtiden med utgangspunkt i en tilnærming der de ansatte i
større grad kan utnytte mulighetene i teknologien på bakgrunn av betraktninger rundt opplevd nytteverdi. | nb_NO |