Sykkelsporten - moderne gudsdyrkelse og korsfestelse : en religionsosiologisk tilnærming til moderne idrett
Abstract
I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvordan man kan undersøke store idrettsarrangement,
nærmere bestemt Tour de France, fra et religionssosiologisk perspektiv. Religionens rolle og
betydning ble av noen av sosiologiens klassikere spådd en dyster fremtid og ville delvis eller helt
miste sin rolle som et av samfunnets viktigste bindeledd for å skape samhold mellom individene.
De fryktet at samfunnet ikke kom til å ha alternative arenaer som kunne bidra til å skape
kollektive emosjoner og at samfunnets integrasjonskraft ville svekkes. Denne oppgaven søker å
undersøke om sykkelsporten lar seg omtale som en moderne religion i lys av Émile Durkheims
definisjon av religion og Max Webers spådom for religionen og individets tilværelse i
moderniteten. Gjennom å undersøke sykkelsportens ritualer, symboler og meningsunivers, søker
oppgaven å undersøke om disse lar seg sammenligne med det man finner i tradisjonelle
religioner. Oppgavens problemstilling er: I hvilken grad og på hvilke måter kan vi forstå
sykkelsporten som en moderne religion?
Tour de France er verdens største årlige idrettsarrangement, og vil være et naturlig utgangspunkt
for oppgavens problemstilling. Det er et arrangement som årlig samler tusenvis av mennesker
langs løypene og som i sin størrelse ikke lar seg sammenligne med andre sykkelritt. Men Tour de
France er et arrangement som også er preget av en rekke dopingsaker opp igjennom historien.
Lance Armstrong-saken er sykkelsportens største dopingsak, og behandlingen av han, både før og
etter hans innrømmelse av bruk av doping, tillater å undersøke hvordan syklister dyrkes som
guder og korsfestes etter brudd på publikums og sportens interne regler. I oppgaven forsøker jeg
å se om dette lar seg behandle som et moderne syndefall.