Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIhle, Merethe
dc.date.accessioned2015-10-29T08:33:35Z
dc.date.available2015-10-29T08:33:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358428
dc.description.abstractMasteravhandlingen undersøker hvorfor elever blir usynlige i klasserommet og hvilke strategier de tar i bruk for å oppnå denne usynligheten. Usynlighetsfenomenet i skolen er undersøkt gjennom åtte observasjonsøkter og tre gruppeintervjuer av elever i niende klasse. Basert på datamaterialet avdekkes det fire hovedtyper for usynlighetsstrategier: (i) usynlighet gjennom aktivitet, (ii) usynlighet gjennom kropp, (iii) usynlighet gjennom klær og (iv) usynlighet gjennom synlighet. Ved å anvende Michel Foucault og hans begreper om disiplineringsmakt og overvåkingssamfunn vises det hvordan usynlighet i klasserommet må forstås på bakgrunn av sosiale prosesser og maktstrukturer som eksisterer i klasserommet. Datamaterialet, i samspill med Foucaults teoretisk perspektiv, gir blant annet grunnlag for å anta at de ulike usynlighetsstrategiene og usynligheten disse frembringer må forstås som motstrategier mot ulike maktteknikker utøvd i skolen. Dette gjelder særlig det sanksjonerende og straffende aspektet ved den disiplinære makten utøvet av lærere og medelever i klasserommet. Resultatene er likevel ikke helt entydige da det også kan se ut til at elever blir usynlige som resultat av disiplinering. Tolkninger av datamaterialet gir videre grunnlag for å hevde at den type usynlighet frembrakt av disiplineringen er nødvendig for å kunne iverksette usynlighet og usynlighetsstrategier som motstrategier mot maktteknikkene. Avhandlingen understreker et behov for mer forskning på usynlighet blant elever i klasserommet og kommer med forslag til videre forskningsmuligheter. This master's thesis investigates why some students become invisible in the classroom, and what strategies they use to achieve this invisibility. The phenomenon of invisibility in school has been investigated through eight sessions of observation in a classroom, as well as three group interviews with students in the ninth grade. Based on the collected data, four strategies for invisibility are revealed: (i) invisibility through activity, (ii) invisibility through body, (iii) invisibility through clothing and (iv) invisibility through visibility. By using Michael Foucalt's terms of disciplinary power and surveillance society, the thesis shows how invisibility in the classroom must be understood in light of the social processes and power structures that exist within the classroom. The collected data, in concert with the theoretical perspective of Foucault, suggests that the various strategies of invisibility and the invisibility they provide must be understood as counter-strategies to the various techniques of power exercised in school. In particular, this regards the sanctioning and punishing aspect of the disciplinary power wielded by teachers and fellow students in the classroom. However, these results are not entirely unambiguous, as it also seems that some students become invisible as a result of disciplinary actions. Interpretations of the collected data further suggests that such discipline-caused invisibility is necessary for engaging the invisibility and invisibility techniques used as counter-strategies to the techniques of power. The thesis emphasizes the need for more research on student invisibility, and provides suggestions for further studies.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleUsynlighet og usynlighetsstrategier i klasserommet : en kvalitativ analyse av usynlighet, makt og bruk av usynlighetsstrategier i ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel