Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOtgard, Tonje Aasen
dc.date.accessioned2015-10-22T09:04:40Z
dc.date.available2015-10-22T09:04:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357643
dc.description.abstractTittel: Moderne barnehager med fleksible løsninger. Hva er ambisjonene med disse og hvordan fungerer de i praksis? Med begrepet «moderne barnehager» mener jeg barnehager som er bygget etter 2006, hvor barnehagene ble bygget etter nye prinsipper og med fleksible løsninger. Med «Fleksible løsninger» mener jeg at barnehagene er fleksible i den grad at flere barnegrupper deler på arealer og at barnehagene har rom for faste aktiviteter i tillegg til rom hvor aktivitetene kan varieres. Hensikt: Hensikten med denne studien er å se om barnehager bygget med fleksible løsninger fungerer for de store barna. I tillegg til å se på hvordan barna bruker lokalene og hvordan brukskvaliteten for brukerne oppleves. Hensikten er også å se på hvordan statlige og kommunale føringer er iverksatt i slike barnehager. Problemstilling: «Hvordan fungerer barnehager bygget med fleksible løsninger for de store barna?» Forskningsspørsmål: 1. Hvordan brukes barnehagelokalene av de største barna? 2. Hvordan oppleves brukskvaliteten av lokalene for de største barna og for pedagogene? 3. Hva er de statlige og kommunale føringene? 4. Hvordan er de statlige og kommunale føringene fortolket og iverksatt i den enkelte barnehage? Metode: Det har blitt utført to Casestudier der det ble benyttet kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Det ble utført intervjuer med deltagere som har ulike lederfunksjoner. Det ble gjennomført gåturer med ansatte som arbeider med barn og gåturer med barn. Det ble gjort følg et barn registreringer og situasjonsbilder i tillegg til at jeg var tilstede og observerte hvordan dagene utartet seg. Det ble også utført litteraturstudier av anliggender som hadde en sammenheng med temaet som er blitt studert i denne rapporten. Resultat: Resultatene ved undersøkelsene viser at de studerte kommunale barnehagene bygget etter regjeringens løfte om full barnehagedekning i 2005, med fleksible løsninger følger de samme statlige og kommunale rammer og retningslinjer. Barnehagene som ble undersøkt er bygget etter baseprinsippet og har to barnegrupper som deler spiseareal, verksteder, atelier og garderober i tillegg til at barnegruppene har et eget grupperom eller baserom som fungerer som et samlingspunkt. Både barn og ansatte er generelt sett fornøyd med barnehagelokalene, men de mener at noen rom støtter opp om bruken bedre enn andre rom. Barna er flinke til å spre seg i lokalene og benytter seg av alle aktivitetstilbud barnehagene gir. Barnegruppene deler dagene mellom seg og har prosjektdager og turdager på ulike dager for å lette trykket på lokalene. Konklusjon: Barnehager bygget med fleksible løsninger ser ut til å fungere for barna uavhengig av byggets fysiske omgivelser. Dette forutsetter at barnehager med fleksible løsninger har et fokus på god organisering og kommunikasjon mellom ledere og pedagoger på tvers av basene. Dette er tilfellet ved de studerte barnehagene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleModerne barnehager med fleksible løsninger. - Hva er ambisjonene med disse og hvordan fungerer de i praksis?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel