Bestiller-Utførermodell for byggeprosjekter i middelsstore kommuner
Abstract
Norske kommuner eier og forvalter store verdier i fast eiendom, og det bygges og renoveres
mye. Det oppstår ofte feil og kostnadsoverskridelser i byggeprosjekter, og kostnad blir
kanskje ikke optimalt i forhold til nytte. Man ligger i dag foran en kommunereform, hvor det
blant annet legges føringer for nye middelsstore kommuner. Karakteristisk for middelsstore
kommuner er at færre aktører må påta seg samme ansvar for planlegging og gjennomføring
som flere spesialiserte aktører i store kommuner. Mange benytter en Bestiller-Utfører modell i
organiseringen av byggeprosjekter. Det var derfor interessant å undersøke hvordan de to
rollene Bestiller og Utfører best kan fordele ansvaret for de forskjellige aktivitetene og
prosessene i byggeprosjekter i middelsstore kommuner.
Overordna problemstilling for denne masteroppgaven er å finne ideell Bestiller-
Utførermodell for byggeprosjekter i middelsstore kommuner, med fokus på
ansvarsfordeling i forskjellige faser.
Følgende forskningsspørsmål har lagt til grunn for arbeidet:
1. Hva slags ansvar blir overført fra Bestiller til Utfører?
2. Når/i hvilken fase overføres ansvaret?
3. Hva slags ansvar bør overføres fra Bestiller til Utfører?
4. Når/i hvilken fase bør ansvaret overføres?
I tillegg ble det undersøkt hva slags påvirkning/assistanse Bestiller og Utfører bør ha overfor
hverandre underveis i prosjektet.
Litteraturstudie er brukt som basis for å finne svar på problemstillingen. Videre ble det
gjennomført 9 intervjuer i Vestvågøy kommune og i Vågan kommune, der resultatene blir
sammenstilt med grunnlaget fra litteraturstudiet.
Temaet byggeprosjekter ble her tidsmessig delt inn i 4 generiske faser: Ide/forstudiefase,
forprosjektfase, gjennomføringsfase og driftsfase. Ansvaret som det ble undersøkt om
overføres eller bør overføres, ble delt i 17 sentrale prosesser fordelt på 5 administrative
prosesser, 9 kjerneprosesser og 3 offentlige prosesser. Fasemodellen er grunnlag for å vise
når/i hvilken fase disse prosessene blir utført i dag, og når/i hvilken fase de anbefales utført.
IV
Undersøkelsene viser at ansvarsfordeling praktiseres ulikt. I Vestvågøy kommune beholder
Bestiller hovedsakelig ansvaret for de administrative prosessene, de tidlige kjerneprosessene,
samt reguleringsprosessen. I Vågan kommune overføres nesten alt ansvaret for de 17
prosessene til Utfører. I Vågan kommune starter og gjennomføres noen prosesser tidligere enn
i Vestvågøy.
På bakgrunn av undersøkelsene anbefales en modell for ansvarsfordeling av de 17 prosessene,
der som Bestiller bør beholde ansvaret for å utarbeide et overordna styringsdokument, i
samarbeid med Utfører. Ansvaret for de øvrige prosessene unntatt reguleringsprosessen
anbefales overført til Utfører. Videre anbefales at Bestiller bør delta i arbeidet med de
administrative prosessene og de tidlige kjerneprosessene. Driftsavdelingen bør ha ansvar for
oppfølging av garanti etter overtakelse, i samarbeid med Utfører.
Undersøkelsene viser videre at forutsetninger for en god modell for ansvarfordeling er:
• Både generell og tilpasset prosjektstrategi. Det bør utarbeides en generell
prosjektstrategi som skal ligge til grunn for alle byggeprosjekter i kommunen, samt en
strategi tilpasset det enkelte prosjektet.
• Indre og ytre effektivitet i byggeprosjekter bør være i balanse. Det bør settes mål både i
samfunnsperspektiv, for kost-nytte, og mer konkret for tid-kost-kvalitet i
prosjektperspektiv.
• Kompetansebygging og bygging av fagmiljø. Samling av kompetanse og bygging av
teknisk fagmiljø er en styrke for kommunene og for prosjektene.
• Bestillingen mellom Bestiller og Utfører må være en presis og konkret avtale om
fordeling av ansvar.
• Kontinuitet i rollene i prosjektet gir aktørene kjennskap og eierskap til prosjektet, og
grunnlag for færre misforståelser.
Anbefalingene er et forslag til ansvarsfordeling i en overordna generell prosjektstrategi, og
kan brukes som et grunnlag og hjelpemiddel for nye og eksisterende kommuner som skal lage
en modell for Bestiller-Utførerorganisering av byggeprosjekter.