Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFaber, Hege Charlottenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:17:52Z
dc.date.available2014-12-19T11:17:52Z
dc.date.created2003-10-10nb_NO
dc.date.issued2003nb_NO
dc.identifier124912nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-5236-3nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/228770
dc.description.abstractForanledningen til å skrive denne avhandlingen var at jeg ville forsøke å finne en måte å forholde meg til elektronisk og digital kunst på. Jeg har jobbet ved Kunstakademiet i Trondheim i flere år, og dermed vært en del av den samtidige kunstdiskusjonen. Jeg har erfart at å snakke om samtidskunst ikke alltid er like enkelt med det språket vi har tilgjengelig. Hva kan vi f.eks. kalle kunst vi finner på Internett? Er det ”kunstverk”? Objekter? Eller noe ganske annet? Nettkunst er på mange måter kunst som er usynlig, immateriell og flyktig. Nettkunst er dessuten gjerne interaktiv, prosessuell og uavsluttet, i enkelte tilfelle kanskje til og med uavsluttelig. Hvordan passer slike prosjekter sammen med kunstteorier som forutsetter et objekt? Og hva med kunstneren, er det en eller flere personer, er det en eller flere yrkesgrupper? Vet vi overhodet hvem den eller de er, og har det noe å si om vi ikke vet det? Hva skjer når publikum forventes å delta aktivt for at kunsten overhodet skal kunne eksistere? I avhandlingen drøfter jeg ulike interaktivitetsbegreper og forskjellige forståelser av nettkunst ved hjelp av et nærmere blikk på noen aktuelle kunstprosjekter. Men hvordan tolker vi uttrykket ”interaktivitet”? Og hvordan tolker vi uttrykket ”nettkunst”? Hvordan passer medskaperinteraktive nettkunst-prosjekter til teorier som opererer med genier og originalitet når det forutsettes aktiv deltagelse fra de publikummere som måtte være interessert? Hva skjer med det unike, ”auratiske” verket når nett-teknologien medfører at reproduksjon skjer hver gang en tilskuer laster ned og åpner et verk på nettet, i en verden der alle kopier er nøyaktig den samme som ”originalen”? Må vi forsøke å finne andre uttrykk for å betegne slik kunst? Og er det mulig å definere ”nettkunst”, slik en rekke nettkunstnere og andre har prøvd? Slike spørsmål har vært med på å styre avhandlingsarbeidet, og mitt hovedanliggende i avhandlingen er etter hvert blitt å lage en skisse til en ramme å tenke nettkunst gjennom: Hva slags kunst er det vi kan risikere å møte på nettet, og hvilke strategier kan vi benytte for å forholde oss til den? Hva gjør den kunst-teknologiske utviklingen med våre begreper om kunst, kunstnerrolle og publikumsrolle? Kan teori artikulere det kunsten faktisk gjør, og vil nettkunst kunne endre eksisterende teori?nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherDet historisk-filosofiske fakultetnb_NO
dc.subjecten_GB
dc.subjectEstetiska ämnenen_GB
dc.subjectHUMANITIES and RELIGION: Aesthetic subjectsen_GB
dc.titleKunstverket i dataalderen : perspektiver på interaktivitet og nettkunstnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber320nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultetnb_NO
dc.description.degreedr.art.nb_NO
dc.description.degreedr.art.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel