Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "Nordisk Barnehageforskning"
Viser treff 1-11 av 11
-
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: Children’s formal right to participate in the formation of their everyday life in Norwegian kindergar-tens, has led to several discussions of democracy connected to young children in kindergartens. This article ... -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Title: Ethics in practice: Children who have difficulties interacting and their participation in day-care centres Abstract: Background: In recent years there has been a trend promoting “children’s right to participation”. ... -
Foregribelsens dialektik: ”skolens” nærvær i børnehavens pædagogiske værdiunivers
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The article presents a study of some 700 day-care staff member’s attitudes towards children’s transition from kindergarten to a coming life as pupils in the school system. The transition is studied as rites of passage and ... -
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2015)The purpose of this article is to provide representations of and to compare meanings attributed to the concept of learning in Early Childhood Education and Care policy. More concrete, the article provides a comparison ... -
Magt & meninger: Pædagogiske værdiprofiler blandt personalet i danske børnehaver
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The article presents a research work on possible correlations between childhood background and educational values in a group of 700 employees in 80 Danish kindergartens. If the staff's pedagogical work is indebted to the ... -
Markedsliberalisme og modstand
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Forbindelserne mellem centralstatslige institutioner, den pædagogiske forskning, professionsuddannelserne og virksomheden i skoler og børnehaver har undergået forandringer de senere år. Pædagogisk intervention er i stadig ... -
Markedsliberalisme og modstand: På strejftog i Trondheim og i børnehavepædagogikken
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Abstract: Expeditions into Trondheim and the educational pursuits of kindergartens. Imposing a range of highly detailed regulatory instruments targeting educational services has revealed diversity between supporters of ... -
Orden og arbejdsdelinger i daginstitutionen
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Abstract: The article presents a research project that deals with aspects of division of labour among assistants and the professionalized group of social care workers in Danish kindergartens. Theories of P. Bourdieu, M. ... -
Skriveverkstedet - om design og iscenesettelse av litterasitetsmiljøer for unge tegnmakeres skrivelek i lys av a/r/tografisk metodologi :
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen gir innblikk i den performative og a/r/tografiske tenkningen som lå til grunn for design og iscenesettelse av litterasitetsmiljøer for unge tegnmakeres skrivelek i forskningsprosjektet «Are You Experienced?» ... -
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Språkkartlegging i barnehagen er et konfliktfylt felt som preges av enten/eller tenkning. På den ene siden ser kartleggingstilhengerne ut til å ha en positivistisk tro på at kartlegging kan bidra til løsninger på alt fra ...