Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "Barn"
Viser treff 1-8 av 8
-
Barn i kontakt med barnevernet: Betydningen av å anerkjenne skolen som en del av barnets omsorgsmiljø
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen settes det søkelys på skolesituasjonen til barn som er i kontakt med barnevernet. Det tas her utgangspunkt i velkjent kunnskap om at denne gruppen barn har størreutfordringer i skolen enn andre barn. ... -
Barnas Valg – når barna går til stemmeurnene
(Journal article, 2019)I forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var ... -
Challenges and opportunities in researching the lives of young people on the move
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores different challenges and opportunities in researching the lives of young people on the move with a focus on ethics, context and methods. It addresses concerns raised by research with minors and ... -
Enhancing learning practices by understanding formal and informal ways of using computer games
(Journal article; Peer reviewed, 2018)A 12-year-old boy – call him Lucas – is in the middle of a boss fight. This is a challenging test, in which he must beat an enemy harder than any he has encountered before. Through hours and hours of play, he has prepared ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier
(Journal article; Peer reviewed, 2019)FNs barnekonvensjon og norsk lovgivning skal sikre barn rett til beskyttelse, informasjon og medvirkning. Til tross for økt forskning på implementering av barns rettigheter, er det lite forskning på hvordan barns rettigheter ... -
Organisering av föräldrasamverkan i ett ojämlikhetsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Föräldrars socioekonomiska bakgrund har stor betydelse för hur väl barn tillägnar sig sin skolgång. Ett av skolans uppdrag är att bidra till jämlik utbildning och att utjämna social ojämlikhet. Detta förväntas bland annat ...