Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Vagle, Inger"
-
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1
Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer ... -
Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen; Vagle, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ...