Blar i Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 1-14 av 14
-
Does an Experience-Based and Practice- Oriented Approach in Coaching Education Influence Coaching Efficacy Positively?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Coaching education is previously suggested to have a positive influence on coaching efficacy among coaches in sport. However, little is known about whether differences in learning approaches in formal coaching education ... -
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Bakgrunn: Bachelorutdanninger i sykepleie har brukt betydelige ressurser i implementering av simulering. En simulator (dukke) etterligner et menneske i ulik grad, kalt low-, medium- og high-fidelity. Forskning viser at ... -
Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et ... -
Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et ... -
En modell for jordmorstudenters praktiske studier sett i lys av ulike læringsteorier - et vitenskapelig essay
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I prosjektet «Kontinuitet i omsorgen gjennom svangerskap, fødsel og barseltid» var målet å få kunnskap om hvorvidt en slik modell i de praktiske studiene ville gi jordmorstudentene en økt forståelse for jordmorfaget, med ... -
Er forelesninga effektiv, interessant og meningsfull? - Oppfatninger om og betydningen av forelesninger som undervisningsform
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Radiografstudiet er en kombinasjon av teoretisk undervisning og ferdighetstrening ved utdanningsinstitusjon og praksisstudier ved forskjellige bildediagnostiske og kliniske enheter. Radiografutdanningen ved Høgskolen i ... -
Et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom jordmor- og helsesøsterutdanningen sett i lys av den didaktiske relasjonsmodellen
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I Norge forventes det at jordmødre og helsesøstre samarbeider om en helhetlig svangerskaps- og barselomsorg på helsestasjonen. I praksis viser det seg at de to gruppene helsepersonell har et begrenset både formelt og ... -
Faglærere som ressurs i prosjekter med teknologi i fleksibel høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artikkelen belyser faglærernes opplevelse av planlegging og gjennomføring av et fleksibelt høgskolestudium der bruk av blogg skulle prøves ut. Analyser av intervjuer med faglærerne og spørreskjema mot studentene viser at ... -
Faktiske og foretrukne kilder til læring blant norske idrettstrenere
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Tidligere studier har antydet at idrettstrenere ikke får sitt behov for læring og kompetanseutvikling tilfredsstilt av formelle utdanningssystemer. Med bakgrunn i dette er målet med denne studien å undersøke faktiske og ... -
Konflikter i studiegrupper - forekomst og konsekvenser for læring og trivsel
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Studenter i høyere utdanning er ofte organisert i studiegrupper. Hensikten er å utvikle både studentenes akademiske og relasjonelle kompetanse, herunder konflikthåndteringskompetanse. I denne studien ønsket vi å belyse ... -
Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Bakgrunn: Praksisveilederrollen i sykepleierutdanningen beskrives med stort arbeidspress og manglende tid til veiledning. Praksisveilederne beskriver at de er dårlig forberedt for veilederrollen og har lite kjennskap til ... -
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studier i selvregulerende læring og læringsstrategier blant bachelorstudenter i sykepleie er ofte knyttet til anvendelse av ny teknologi og omfatter i hovedsak kvantitative studier. Selvregulert læring er i mindre grad ... -
Teambasert læring - en studentaktiviserende og lærerstyrt undervisningsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Studentaktiviserende undervisning er viktig for å oppnå god læring. I teambasert læring (TBL) aktiviseres studentene individuelt, gruppevis og i plenum under ledelse av faglærer. TBL er i liten grad prøvd ut og ... -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ...