• Aktiv læring i Mikrokontrollarar 

      Schaathun, Welie Annett; Schaathun, Hans Georg; Bye, Robin Trulssen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Aktiv læring har vore ein viktig trend i utdanningssektoren i lang tid med både klassiske og moderne proponentar. I praksis skjer det likevel at aktiv læring vert sekundær til tradisjonelle førelesingar og annan passiv ...
    • Innovativ utdanning i matematikk 

      Rønning, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      This paper describes a project at NTNU where the aim is to modernize education in the basic mathematics subjects in order to increase students’ learning outcomes. Based on surveys and interviews, the paper reports on ...
    • Kombinert summativ og formativ vurdering i matematikk 

      Rolstad, Knut Bjørkli; Arnesen, Ketil (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      Artikkelen framlegger resultater fra et undervisningsopplegg i matematikk for 1. års ingeniørstudenter ved HiST høsten 2013, hvor korte, digitale flervalgstester inngikk som en del av den summative vurderingen i matematikkfaget. ...
    • Matematikk og programmering for teknologistudenter ved NTNU 

      Thaule, Marius (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      Matematikk er et av de mest sentrale basalfagene i teknologiutdanningen ved NTNU. Alle teknologistudenter tar minst fire emner innen matematikk og statistikk gjennom sin studietid. Disse matematikkemnene er i stadig utvikling ...
    • Ph.d.-utdanning innen ingeniørfag 

      Foss, Bjarne Anton (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Doktorgradsutdanning er en viktig del av samfunnsoppdraget til universitets- og høyskolesektoren. Dette har ført til en kraftig økning i antallet ph.d.-grader i Norge, og det har vært en tydelig dreining av ph.d.-utdanningen ...
    • Project-Based Learning in IT Education: Definitions and Qualities 

      Sindre, Guttorm; Giannakos, Michail; Krogstie, Birgit Rognebakke; Munkvold, Robin Isfold; Aalberg, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      To prepare IT graduates for professional careers, their education must provide them with “real-life” experience. There are many tasks beyond those of core software engineering and development for which students need training: ...
    • Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger 

      Leiknes, Halgeir; Volden, Frode Strand; Røise, Tom (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Denne studien har sett nærmere på studenters bruk av egen bærbar datamaskin (heretter kalt PC) i en forelesningssituasjon. Vi har sett på studenters begrunnelse for bruk og faktiske anvendelse av PC. Studien ble gjennomført ...