Blar i Det humanistiske fakultet (HF) på tidsskrift "Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge"
Viser treff 1-3 av 3
-
Comparing first and second language reading: the use of metacognitive strategies among Norwegian university students
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Metacognitive awareness is one of the key predictors of successful reading, in particular for second language and academic reading. This article presents a study that investigated Norwegian university students’ metacognitive ... -
Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen handler om norske engelsklæreres kompetanse i å arbeide med barn som har et annet morsmål enn norsk, og som lærer engelsk som fremmedspråk. Problemstillingene er "Hva slags utdanning og kunnskap innen ... -
Øvelser i empati og kulturell tilgang. Avgangselevers legitimering av arbeid med eldre skjønnlitteratur i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker avgangselevers legitimering av litteraturundervisningen i videregående skole samt den litterære kompetansen de har utviklet gjennom opplæringsløpet. Spørsmålet om skjønnlitteraturens plass og legitimitet ...