dc.contributor.author | Schiager, Målfrid | |
dc.contributor.author | Struksnes, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2014-09-23T12:59:24Z | |
dc.date.available | 2014-09-23T12:59:24Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-93269-74-8 | |
dc.identifier.issn | 1890-5196 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/221233 | |
dc.description.abstract | Dette prosjektet er initiert av utviklingssenteret for sykehjem i Oppland, Haugtun
omsorgssenter i Gjøvik. Bakgrunnen var at sykepleierne i kommunen etter innføringen
av Samhandlingsreformen etterlyste kurs og opplæring i å takle kritiske
pasientsituasjoner og mer øvelse i tekniske sykepleieprosedyrer. I Høgskolen arbeidet
høgskolelektorene med å forberede studentene til praksisperiodene ved å
gjennomføre intern praksisrettet undervisning og praksisfrorberedende uker. Her var
fullskalasimulering og prosedyretrening sentrale elementer.
Gjennom det etablerte samarbeidet mellom høgskolen og utviklingssenteret ble det i
en uformell sammenheng foreslått å prøve ut en praksisforberedende dag for
studnetene, som involverte de sykepleierne i praksis som hadde påtatt seg
veilederansvar. Tanken var at denne ordinære undervisningen for studnetene også
kunne kunne fungere som en respons på sykepleiernes uttrykte behov for trening på
komplekse pasientsituasjoner og ulike prosedyrer.
Dette ble gjennomført som en kursdag i Simuleringssenteret ved Høgskolen i Gjøvik, og
evaluert gjennom gruppeintervjuer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Notatserien/ GUC working papers;03/2014 | |
dc.subject | simulering | nb_NO |
dc.subject | pasientsikkerhet | nb_NO |
dc.subject | sykepleieprosedyre | nb_NO |
dc.title | Simulering for pasientsikkerhet og læring - sykepleierstudentenes praksisforberedende undervisning | nb_NO |
dc.type | Working paper | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 28 | nb_NO |