dc.description.abstract | Samfunnet og verden står foran store miljø- og klimautfordringer. Ingeniører og
arkitekter representerer viktige yrkesprofesjoner som kan bidra til et mer
bærekraftig samfunn. Ingeniører og arkitekter utvikler og lager teknologiske
løsninger som samfunnet trenger og har behov for. De har relativt sett en større
påvirkningskraft enn mange andre yrker når det kommer til miljø- og
samfunnsutfordringer. I hvilken grad er miljøkunnskap og miljøbevissthet en del
av utdanningen til ingeniører og arkitekter? Denne oppgaven undersøker to
teknologiutdanninger på NTNU, henholdsvis masterprogrammet i Sustainable
Architecture og Energi og miljø-utdanningen. Oppgaven ser på hvordan
undervisningsansvarlige fra de to utdanningene forstår og vektlegger begrepene
«bærekraft» og «miljøkunnskap», og hvordan disse begrepene ‘oversettes’ til
kunnskap som skal læres bort i utdanningen. Videre undersøker jeg om
undervisningsansvarlige er opptatt av å lære studentene om yrkesprofesjonens
samfunnsansvar. Jeg har tatt i bruk innrammingsperspektivet til Michel Callon
(1998) for å belyse oppfatningene. Hvordan rammes miljøkunnskap inn blant mine
informanter? For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i kvalitative intervjuer
av undervisningsansvarlige. Hovedkildene mine har vært intervjuer med seks
informanter. Disse var fra utdanningen Energi og miljø, masterprogrammet i
Sustainable Architecture og den femårige arkitektutdannelsen fra NTNU. I tillegg
til dette har jeg analysert internettsidene til studieprogrammene. Jeg har brukt
analysearbeidet til Margrethe Aune (1996) med utgangspunkt i Grounded Theory
for å bearbeide datamaterialet.
Jeg har undersøkt hvordan internettsidene til de to utdanningene beskriver disse
begrepene og om samfunnsansvar er et tema her. Jeg fant at innrammingene av
miljø og bærekraft på SA-studiets internettside handlet om en overgripende
«nullutslippsramme». På internettsiden til EM-studiet fant jeg derimot at miljø ble
forstått som en «teknologisk innramming». Jeg fant også eksempler på
innramminger av en større samfunnssammenheng på begge internettsidene. Videre
fant jeg i denne oppgaven at «bærekraft» og «miljø» ikke var lett å definere,
verken i tidligere forskning eller blant mine informanter. Informantene rammet inn
disse begrepene på samme måte som nettsiden, men at forskjellen lå i
samfunnsansvaret som de ikke så som deres oppgave å integrere i utdanningen.
Felles for informantene var at de rammet inn studentene som «miljøbevisste».
Oppgaven viser at samfunnsansvar ble eksternalisert av de undervisningsansvarlige
og at bærekraft og miljø hovedsakelig ble rammet inn som teknologiutvikling. | nb_NO |