Kunnskapsproduksjon i grenseland : en studie av forholdet mellom vitenskap og politikk i nordområdene
Abstract
På verdensbasis har interessen for Arktis økt i takt med smeltingen av
polarfronten. I Norge henger engasjementet omkring Arktis sammen med de
tidligere polarekspedisjonene på 1900-tallet og de nå sterke næringsinteressene
knyttet til petroleum og fiskeri. Forskning og politikk har hele tiden gått hånd i
hånd, og vitenskapelige undersøkelser har ofte vært tett vevd sammen med
bestrebelser på å fremme modernisering og etter hvert næringsvirksomhet. Det
nordlige kan slik betraktes som et ‘overgangssted’, med vitenskapelig kunnskap
som en vei til grunnleggende innsikt på den siden, og bruk av vitenskap som et
virkemiddel for å løse konkrete politiske utfordringer og å støtte
næringsinteresser på den andre.
Denne oppgaven omhandler forvaltningsstrategier for Arktis i dag. Ved å
benytte ulike teoretiske tilnærminger fra STS som Modus 2, grenseobjekter,
grensearbeid og forvaltningsvitenskap, har jeg studert forholdet mellom
forskning og politikk i utarbeidelser av slike strategier. Jeg starter med å
undersøke vitenskapens bidrag og gjør en dybdeanalyse av 12 prosjektsøknader
som har fått støtte av Norges Forskningsråd innenfor fagfeltet marinbiologi i
perioden 2000-2013. Jeg er spesielt opptatt av hvordan forskerne forsøker å
gjøre seg relevante i disse søknadene, og jeg fant fem ulike relevanskriterier for
finansieringsstøtte: klimaperspektiv, predikerbare modeller, helhetsorienterte
systemanalyser, forskningssamarbeid og beslutningsgrunnlag for natur- og
miljøforvaltning. Med utgangspunkt i et modus 1 og 2- kunnskapssyn, fant jeg
videre at forskerne bak disse søknadene både kan sies å stabilisere og
destabilisere den tradisjonelle kunnskapsproduksjonen i modus 1. Framfor å
framskynde en konkret modus 2- overgang, støtter funnene mine heller
tilstedeværelsen av et dynamisk grensesnitt som rammer inn og ordner kunnskap
som politikk og næringsliv kan benytte, dette uten at forskere selv trenger å
være direkte involvert. Forskningen får slik både et politikkformende og
politikklegitimerende potensial.
Med utgangspunkt i økosystembasert forvaltning har jeg deretter undersøkt
hvordan de faglige kunnskapsressurser så ble benyttet i plan- og strategiarbeidet
i forbindelse med utformingen av forvaltningsplanen for Barentshavet og
havområdene utenfor Lofoten på 2000-tallet. Jeg fant både deliberative
prosesser mellom forskning og forvaltning, men også hegemonisk forebyggende
aktivitet i form av grensearbeid. Det ble slik lagt til rette for produksjon av
forvaltningsvitenskap, spesielt ved hjelp av grenseobjekter i form av økologiske
indikatorer. Både forskning og politikk bidro slik med oversettelser og feedback
mellom sine egne domener.