Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolgaard, Tonje Flem
dc.date.accessioned2010-02-12T08:00:45Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143654
dc.description.abstractNORSK: Utdanning ses som en verdi både for den enkelte og for samfunnet som helhet. Samfunnet har behov for kvalifisert arbeidskraft, og det er få jobber som ikke krever utdanning på minimum videregående nivå, gjerne høyere. Samtidig er Norge, og den vestlige verden ellers, preget av store og økende sosiale helseforskjeller. Utdanning er en nøkkel til sosial utjevning. Det er dermed en folkehelseutfordring at en stor andel norske ungdommer avslutter videregående opplæring uten fullverdig vitnemål. Tidlig intervensjon, særlig i overganger mellom utdanningsnivåer, anbefales generelt, og i forhold til skole-hjemsamarbeid spesielt. Hensikten med studien er å få kunnskap om skole-hjemsamarbeidets deltageres erfaringer, ønsker og behov knyttet til skole-hjemsamarbeidet generelt, og til prosjekt RULF spesielt. Grounded theory tillempet undersøkelsesmetode er benyttet. 8 elever, 7 foresatte og 6 lærere er intervjuet i fokusgruppeintervjuer. Analyse og diskusjon viser at det er et klart forbedringspotensial i forhold til skole-hjemsamarbeid i videregående skole, noe som kan styrke elevenes sosiale kapital. Studien konkluderer med at behovsorientert skole-hjemsamarbeid ikke er tilstrekkelig, og gir konkrete anbefalinger for en formalisering av skole-hjemsamarbeidet i videregående opplæring.en
dc.description.abstractENGELSK: Education is considered of high value, from an individual perspective and for the society as a whole. Our society needs qualified labour, and there are few jobs that don’t require education at upper secondary school level, or higher. At the same time in Norway and the whole western world, there is a large, and increasing, social inequality in health. Education is a key to social equalization. Therefore it’s considered a public health challenge that a rather large number of Norwegian teenagers leave upper secondary school without a school diploma. Early intervention, especially between different levels of education, is recommended, both in general and connected with school-home-cooperation. The purpose of this study is to gain knowledge about the school-home-cooperation, experiences and needs of the participants in general, and the project RULF in particular. Grounded theory research method is used. 8 students, 7 parents and 6 teachers have been interviewed in focus group interviews. Analysis and discussion show that there’s a considerable room for improvement regarding school-home-cooperation in upper secondary school. This improvement may result in an increase of the students’ social capital. This study concludes that cooperation only when needed, is inadequate, and recommends a formalization of the school-home-cooperation in upper secondary schools.en
dc.format.extent814179 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectsosiale helseforskjelleren
dc.subjectsosial utjevningen
dc.subjectsykepleieen
dc.subjectvideregående opplæringen
dc.titleSkole-hjemsamarbeid i videregående opplæring. En kvalitativ studie.en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel