Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjortnes, Gunlaug
dc.date.accessioned2010-02-12T09:44:49Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143652
dc.description.abstractNORSK: Utdanning er viktig i et helsefremmende perspektiv. Mange av de minoritetsspråklige kvinnene lykkes imidlertid ikke i å fullføre utdanningen og bestå eksamen.Hensikten med studien: Å få økt kunnskap om hvordan minoritetsspråklige kvinner erfarer møtet med voksenopplæringen og Fagnorsken og hva de mener er viktig for å lykkes i utdanningen. Hvilke faktorer erfarer minoritetsspråklige kvinner som avgjørende for at de skal lykkes i å fullføre og bestå sin helsefaglige yrkesutdanning? Data har blitt samlet inn i løpet av et skoleår. Studien er forankret i hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteori. I datainnhentingen har det kvalitative forskningsintervjuet vært sentralt. Det er foretatt fem individuelle intervjuer og et fokusgruppeintervju av minoritetsspråklige kvinner, som er elever i voksenopplæringen. Studien har en induktiv tilnærming, analyse og tolkning inspirert av Grounded theory. Data er innhentet ved intervjuer, litteraturstudie og tilgjengelige statistikker.Resultater og hovedkonklusjon: Voksenopplæringen tilbyr et ”komprimert løp”. De minoritetsspråklige kvinnene erfarer dette krevende i forhold til å skulle bestå utdanningen. Kvinnene er enstemmige når det gjelder betydningen av Fagnorsken: Den er viktig og avgjørende for å klare seg. Andre viktige faktorer for å lykkes med utdanningen er: Før oppstart av voksenopplæringen: Gode norskkunnskaper og allmennkunnskap på grunnskolenivå. Dyktige lærere og gode rammer i voksenopplæringen. Sterk grad av egenmotivasjon, og forståelse og støtte hjemme.en
dc.description.abstractENGELSK: Education is important in a health-promoting perspective. Still, many women in minority language groups do not complete their education or pass their exams. The purpose of the study: To gain more knowledge on how minority women experience their encounter with adult schooling and the Vocational Norwegian and what they feel is important to succeed in their education. Which factors do minority women find to be decisive in order to complete and pass their vocational education in health subjects? Data has been gathered during one school year. The study is grounded in hermeneutical-phenomenologist science theory. In the gathering of data, the qualitative research interview has been central. Five individual interviews have been made in addition to a focus group interview of minority women who are students in the adult schooling programme. The study has an inductive approach, analysis and interpretation inspired by Grounded theory. Data has been gathered through interviews, literary studies and available statistics. The adult schooling programme offers a “comprised run”. The minority women find this demanding in terms of completing the education. The women are unanimous when it comes to the significance of the Vocational Norwegian: It is important and decisive in when in comes to competing. Other important factors to succeed are: Before starting adult schooling:Good skills in the Norwegian language and general knowledge at a tenth-grade level. Good teachers and a good framework in the adult schooling. A strong inner motivation and understanding and backing in the home.en
dc.format.extent1160126 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectminoritetsspråklige kvinneren
dc.subjectvoksenopplæringen
dc.subjecthelsefaglig yrkesutdanningen
dc.title"Begynner du når du er voksen, er skolen veldig vanskelig her...". Minoritetsspråklige kvinners erfaringer i møtet med voksenopplæringen i en norsk fylkeskommuneen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel