Men n’ kan vel væra arbeidsfolk fordæ’. Opplevelser fra skole, fritid og jobb blant sju ungdommer som har avbrutt videregående skole
Abstract
NORSK: 19 % av de ungdommer som begynner på videregående skole avbryter utdanningen
underveis (SSB 2009). Dette er bekymringsfullt ut fra et folkehelseperspektiv fordi
man finner klare sammenhenger mellom utdanningsnivå på den ene side og
helsemessige og sosiale levekår på den andre. Studiens hensikt er derfor å bidra til
økt forståelse for ungdommenes livssituasjon og valg. Denne forståelsen kan være
med å redusere avbrudd fra videregående skole, og gi best mulig oppfølging til de
som velger å slutte. Empirien i studien er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte
intervjuer med sju ungdommer mellom 17 og 19 år bosatt i en liten kommune på
Østlandet. Ungdommenes skolehistorier og begrunnelsene for å avbryte skolen
varierte mye, og blir analysert og drøftet ved hjelp av begrepene ”sence of
choherence” (Antonovsky 1987) og mestring (Sommerchild 1998). Blant annet viser
historiene at valget om å slutte skolen av flere blir gitt andre begrunnelser enn
manglende faglig mestring. Oppgaven konkluderer blant annet med at bedre
oppfølging av den enkelte og større variasjoner i undervisningsformer og
undervisningsarenaer kunne gitt ungdommene bedre skoleopplevelser, og muligens
ført til at flere av dem hadde valgt å fullføre videregående skole. Når det gjelder
ledighetsperioden fra ungdommene sluttet skolen til de begynte i jobb, opplevde alle
som lite tilfredsstillende. De sju hadde på intervjutidspunktet en jobb, og denne
jobben hadde de fått med hjelp fra oppfølgingstjenesten. Samtlige var i hovedsak
tilfreds med jobben de hadde fått og det varierte i hvilken grad ungdommene hadde
planer om å begynne igjen på videregående skole eller ikke. ENGELSK: 19 % of Norwegian adolescents starting secondary education at college level,
discontinue this (”drop out”) at some point (Statistics Norway / SSB 2009). This fact
gives cause for concern, also in a Public health context, since there is a strong
correlation between achieved level of education on the one hand, and determinants
for health- and social standards on the other. The purpose of this study is, therefore,
to develop a better understanding of the factors that influence the choices made by
adolescents. This improved understanding may contribute to the efforts made to
reduce number of drop-outs, and also enable an improved follow-up strategy for
those that choose to discontinue the school.This study’s theoretical foundation, is
based on perspectives regarding the juvenile years, and seen in context with the
terms “Sence of coherence” (“Salutogenesis”) by Antonovsky (1987), and “coping”
by Sommerchild (1998).
The empirical data in this study consists of semi-structured interviews made with 7
adolescents aged 17 – 19, residing in a small community in the eastern region of
Norway. Several of the subjects had made the decision to drop out of school for
other reasons than inability to cope in curricular circumstances. This study explores
the possibility that more ”drop-outs”, could have managed to complete secondary
education, if there had existed a better individual follow-up strategy to improve
their subjective in-school experience. This could be achieved by implementing a
greater diversity in tuition techniques, and arenas. The redundancy period between
leaving school, and entering some form of employment, was experienced by all to
be very unsatisfactory. At the time of the interview, all seven subjects were
employed, with the aid of local follow-up services. All subjects were reasonably
content with their jobs. However, the subjects differed greatly with regard to
whether they had plans to re-enter secondary school or not.