• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gjensidig anerkjennelse. En etnografisk studie av brukere og ansatte på et aktivitetssenter for mennesker med psykiske lidelser.

Ness, Renate
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Ness,R..pdf (375.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/143648
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1168]
Abstract
NORSK:

Formålet er å få fram opplevelsene og historiene til brukerne på Aktivitetssenteret.

Problemstillingen er ”Hvordan kommuniseres anerkjennelse i møtet mellom brukere og

ansatte på Aktivitetssenteret?”. Problemstillingen deles inn i to forskningsspørsmål.

1. Benytter brukerne på Aktivitetssenteret seg av ”anerkjennelse” i dagligspråket og hva

mener de i så fall med det?

2. Hvordan opplever og beskriver brukerne det å gi og motta anerkjennelse?

Studien har utgangspunkt i en etnografisk tilnærming ved at jeg benyttet meg av

deltakende observasjoner på Aktivitetssenteret og fem intervjuer over en to års periode.

Studien viser at brukere og ansatte benytter seg av begrepet anerkjennelse i

dagligspråket og vet hva begrepet betyr. Anerkjennelse ble kommunisert mellom

brukere og ansatte og brukerne seg i mellom ved reelt å lytte til hverandre, samt ved å

støtte, bekrefte, vise toleranse og aksept for hverandre.
 
ENGELSK: The purpose is to reveal the experiences and stories of the users at the Activity Center.

The issue is How do the users and the employees at the Activity Center communicate

“recognition” in the meeting of each other?

The issue is divided into two researchquestions:

1. Do the users of the Activity Center utilize the conception “recognition” in their

everyday language and what do they, if that is the case, signify by it?

2. How do the users experience and describe how to give and receive recognition? The

study is based on an ethnographic approach.

I have used participational observations and five interviews in the Activity Center

within a period of two years.

The study shows that users and employees make use of the term recognition in the daily

language and knows what the term signify. Recognition was communicated between

users and staff and users in between by listening to each other, and by supporting,

confirming as well as showing tolerance and acceptance for each other.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit