• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pasientundervisning: hvordan kan sykepleier benytte den didaktiske relasjonsmodellen i møte med pasienter med insulinavhengig diabetes?

Urke, Gro Anita; Nyheim, Marianne Amundsen; Wangen, Aurora Eggum
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
MANyheim_GAUrke_AEWangen.pdf (615.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142879
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [977]
Sammendrag
NORSK: Hovedtemaet i denne bacheloroppgaven er sykepleierens pedagogiske funksjon i møte med den kronisk syke pasienten. Vi har fordypet oss i pasientundervisning til pasienter med insulinavhengig diabetes.

Hensikten med oppgaven er å vise hvordan sykepleier kan benytte den didaktiske relasjonsmodellen i pasientundervisning i møte med diabetespasienten.

Oppgaven er en litteraturstudie hvor vi har gjennomført en kritisk gjennomgang av eksisterende litteratur på emnet. Søkeord som blant annet «patient education», «insulin dependent diabetes mellitus», «self care» og «nurs*» er benyttet.

Forskning viser at sykepleiere ivaretar sin pedagogiske funksjon i varierende grad. Mange pasienter er ikke fornøyd med den undervisningen som blir gitt.

Vi konkluderer med at sykepleier kan benytte den didaktiske relasjonsmodellen som et hjelpemiddel for å individualisere og strukturere planlegging, gjennomføring og vurdering av pasientundervisning. Ved bevisst bruk av modellen vil pasientundervisningen ta utgangspunkt i den enkelte pasient, og pasienten får et best mulig utgangspunkt for læring.
 
ENGLISH: The main topic of this bachelor paper is the nurse's educational function when faced with the chronically ill patient. We have concentrated ourselves in patient education for patients with insulin-dependent diabetes.

The purpose of the study is to show how the nurse can use the didactic relation model in patient education in the encounter with diabetes patients.

This paper is a literature study in which we have conducted a critical review of existing literature on the subject. Keywords such as «patient education», «insulin dependent diabetes mellitus», «self care »and «nurs*» is used.

Research suggests that nurses are fulfilling their educational function to varying degrees. Many patients are not satisfied with the education given.

We conclude that the nurse can use the didactic relation model as an aid to individualize and structure planning, implementation and evaluation of patient education. A conscious application of the model will lead to patient education based on the individual patient, and the patient gets the best possible starting point for learning.
 

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit