dc.contributor.author | Ejme, Randi Anette | |
dc.contributor.author | Goberg, Toril | |
dc.date.accessioned | 2013-06-25T08:01:33Z | |
dc.date.available | 2013-06-25T08:01:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/142875 | |
dc.description.abstract | NORSK: Bakgrunn:
Oppgaven
handler
om
hvordan
nyutdannede
sykepleiere
opplever
overgangen
til
arbeidslivet,
med
utgangspunkt
i
egne
forventninger
og
fremtidige
arbeidsgivere
og
kollegaers
forventninger.
Hensikt:
Å
belyse
hvordan
nyutdannede
sykepleiere
opplever
overgangen
til
arbeids-‐
livet,
og
hvorvidt
de
ulike
forventningene
i
tilknytning
til
dette
er
realistiske
eller
ikke.
Metode:
Oppgaven
er
en
litteraturstudie,
basert
på
5
vitenskapelige
forskningsartikler.
Søkeordene
som
ble
benyttet
for
å
finne
artiklene
var:
newly
graduated
nurses,
nures,
nursing,
expectations,
colleagues
expectations,
employers
expectations,
managing,
coping.
Resultater:
Nyutdannede
sykepleiere
opplever
et
”overgangssjokk”
i
overgangen
fra
student
til
ferdig
sykepleier.
Det
viser
seg
også
at
forventninger
om
å
jobbe
etter
tillærte
idealer
og
verdier,
samt
å
jobbe
evidensbasert,
kan
være
urealistisk
i
møte
med
arbeidslivet.
Nyutdannede
sykepleiere
har
også
urealistiske
forventninger
i
forhold
til
behovet
for
støtte
og
veiledning
etter
endt
utdanning.
Samtidig
har
arbeidsgivere
og
kollegaer
urealistiske
forventninger
til
den
nyutdannede
sykepleierens
selvstendighet
og
ferdighetsnivå.
Konklusjon:
Det
er
et
gap
mellom
utdanning
og
yrke
når
det
gjelder
sykepleieprofesjonen.
Dette
gapet
kan
skyldes
at
utdanningsinstitusjoner
for
sykepleie
har
en
annen
tilnærming
til
faget
enn
hva
den
nyutdannede
sykepleieren
faktisk
opplever
i
møtet
med
arbeidslivet.
Samtidig
kan
det
se
ut
til
at
arbeidsgivere
ikke
legger
til
rette
i
tilstrekkelig
grad
når
det
gjelder
å
introdusere
nyutdannede
sykepleiere
til
arbeidslivet,
blant
annet
på
grunn
av
økonomiske
rammer
og
begrensede
ressurser. | no_NO |
dc.description.abstract | ENGLISH: Background:
This
paper
describes
how
newly
educated
nurses
experience
the
transition
into
the
professional
nursing
role.
This
includes
their
own
expectations,
as
well
as
the
expectations
of
future
employers
and
colleagues.
Objective:
Describing
newly
graduated
nurses
transition
into
the
professional
nursing
role,
and
to
what
extent
those
expectations
in
this
matter
are
realistic.
Method:
This
thesis
is
a
literature
study,
based
on
5
academic
research
articles.
The
keywords
used
in
the
searching
for
articles:
newly
graduated
nurses,
nurses,
nursing
expectations,
colleagues
expectations,
employers´
expectations,
managing,
coping.
Results:
Newly
graduated
nurses
experience
a
“transition
shock”
when
turning
from
their
student
role
into
professional
nursing.
Expectations
related
to
being
a
nurse
based
on
ideals
and
values,
as
well
as
working
evidencebased,
might
be
unrealistic
as
they
take
on
the
professional
nursing
role.
Newly
educated
nurses
also
have
unrealistic
expectations
on
their
needs
for
support
and
guidance
after
graduation.
At
the
same
time
employers
and
colleagues
have
unrealistic
expectations
on
newly
graduated
nurses
when
it
comes
to
independency
and
skill
level.
Conclusion:
There
is
a
gap
between
nursing
education
and
the
nursing
profession.
This
gap
might
be
related
to
the
fact
that
the
education
sector
has
a
different
approach
towards
the
nursing
role
than
what
the
newly
graduated
nurses
experience
as
they
take
on
the
professional
nursing
role.
On
the
other
hand
it
might
seem
like
employers
do
not
facilitate
adequately
the
introduction
of
newly
graduated
nurses
into
their
new
role.
This
might
be
a
consequence
of
limited
economical
frames
and
a
general
lack
of
recourses. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | sykepleierutdanning | no_NO |
dc.subject | arbeidsmiljø | no_NO |
dc.subject | yrkesliv | no_NO |
dc.title | Hvordan opplever nyutdannede sykepleiere overgangen til arbeidslivet? | no_NO |
dc.title.alternative | How do newly graduated nurses experience the transition into a professional nursing role? | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 49 | no_NO |