Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCambüken, Merethe Linnerud
dc.contributor.authorBerge, Ine Monsbakken
dc.date.accessioned2011-10-10T09:22:48Z
dc.date.available2011-10-10T09:22:48Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142797
dc.description.abstractNORSK: Det er en økende forekomst av diabetes type 1 blant barn og unge. I denne forbindelse er sykepleierens undervisende og veiledende funksjon et satsingsområde med tanke på å forebygge senkomplikasjoner. Ved nyoppdaget diabetes type 1 vil sykepleieren være en av de første faggruppene den unge pasienten møter. Denne oppgaven er en litteraturstudie som tar for seg brukermedvirkning i undervisning og veiledning til ungdom med nyoppdaget diabetes mellitus type 1. Formålet med dette arbeidet er å belyse hvordan sykepleieren ivaretar den unge’s brukermedvirkning i undervisnings- og veiledningssammenheng.en_US
dc.description.abstractENGELSK: There is an increasing incidence of type 1 diabetes among children and adolescents. In this regard, the nurse's educational and guiding function is a priority in order to prevent complications. In newly diagnosed type 1 diabetes, one of the first encounters will be between the patient and the nurse. This is a literature thesis which deals with user interaction in teaching and guidance to young people with newly diagnosed diabetes mellitus type 1. The purpose of this work is to elucidate how the nurse takes care of the young's consumer involvement in teaching and counseling context.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectdiabetes type 1en_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.subjectbrukermedvirkningen_US
dc.titleHvordan kan vi som sykepleiere undervise og veilede ungdom med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 med fokus på brukermedvirkning?en_US
dc.title.alternativeHow can we as nurses teach and guide adolescents with newly diagnosed diabetes mellitus type 1 and focus on consumer involvement?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.source.pagenumber37 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel