Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkogvang, Nina Silvana
dc.contributor.authorTomter, Margrethe
dc.date.accessioned2011-08-17T11:18:40Z
dc.date.available2011-08-17T11:18:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142737
dc.description.abstractNORSK: Oppgaven er en litteraturstudie som tar for seg hvordan det å få en morbus crohn-diagnose kan føre til en uforutsigbar hverdag, og hvordan sykepleiere kan bruke sin veiledende funksjon til å øke mestringen av sykdommen hos denne pasientgruppen. Oppgaven er bygd opp rundt de forskjellige veiledningsfasene og hva som er viktig i forhold til disse. Konklusjonen er at gjennom veiledning vil pasienten få økt mestringsfølelse og kunne bli mer selvstendig i forhold til sin sykdom. Dette vil for mange føre til færre sykehusinnleggelser og mindre avhengighet til helsevesenet.en_US
dc.description.abstractENGELSK: This thesis is a literature study to find out how crohns disease can lead to an unpredictable life, and how a nurse can use her guiding function to increase the patients feeling of coping with the illness. The thesis is built around what’s important in the different phases of guiding. The conclusion is that through guiding, the patients will resive increased feeling of coping, and become more independent in relation to their disease. This will lead to fewer hospitalizations and less dependence of the health services.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectmorbus crohnen_US
dc.subjectkronisk sykdomen_US
dc.titleÅ bli kronisk syk i ung alder. Hvordan kan sykepleier veilede en morbus crohn pasient til økt mestring i en uforutsigbar hverdag?en_US
dc.title.alternativeTo become chronically ill at a young age. How can a nurse guide crohns disease patients to an increased ability to cope in a unpredictable life?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.source.pagenumber31 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel