Browsing NTNU Open by Author "Volckmar, Nina"
Now showing items 1-19 of 19
-
Alt må læres.: En historisk studie av fornorskingen av samene.
Boine, Ane Lodden (Master thesis, 2011) -
Avbrudd i videregående opplæring Hva sier forskning om hvilke faktorer som bidrar til at ungdommer avbryter videregående opplæring?
Eidesmo, Ida Sandstrak (Master thesis, 2021)Denne studien omhandler det komplekse og sammensatte temaet avbrudd i videregående opplæring, et tema som stadig er på dagsorden og som ofte er en prioriteringssak i forbindelse med kunnskaps- og utdanningsfeltet. Siden ... -
Barns bruk av barnehagens uterom
Rystad, Pål Gerhard (Master thesis, 2013) -
Cognitive Neuroscience and Dyscalculia
Braunn, Kindra Lynn (Master thesis, 2017)Mathematical skills are essential for a person’s development, their ability to function and make daily decisions. Poor numeracy skills severely impact all aspects of a person’s life, including financial planning, time ... -
Education, Nation-State Formation and Religion: Comparing Ireland and Norway
Volckmar, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article compares the development of primary education in Ireland and Norway, from its establishment in the nineteenth century until present time. The aim of the article is to discuss how and to what degree nation-state ... -
Et nytt spesialpedagogisk system?
Haugli, Ian Patrick (Master thesis, 2019) -
Fra segregering til integrering: En historisk analyse av spesialundervisningen sett i lys av et demokratiperspektiv
Vatle, Trygve Hedemann (Master thesis, 2011) -
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet: Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes
Volckmar, Nina (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:23, Doctoral thesis, 2005) -
Ideologidebatten om Steinerskolen: En kritisk diskursanalyse av debatten om Steinerskolens ideologiske grunnlag
Koren, Elisabet (Master thesis, 2012) -
Integrering gjennom utdanning av barn og unge med innvandrerbakgrunn
Hole, Louise Bekkelund (Master thesis, 2020)Tema for denne studien er integrering gjennom utdanning av barn og unge med innvandrerbakgrunn. Dette er et forhold som har kommet tydeligere fram i regjeringens politikk de siste årene. Jeg ønsket å undersøke hvordan dette ... -
" Man må litt mer når man har en kontrakt med en avtale på": En kvalittiv studie av RULF - et tiltak mot frafall i videregående skole
Deglum-Wiik, Randi Margrethe (Master thesis, 2012) -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
Langbach, Ina (Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Postwar school reforms in Norway
Volckmar, Nina; Thuen, Harald (Chapter, 2020)Comprehensive schooling has been a cornerstone in the development of the Norwegian welfare state since World War II. Over the years it has been extended, initially from 7 to 9 years and later to 10-year compulsory schooling, ... -
Sosial og emosjonell kompetanse i fremtidens skole
Ulfstein, Bente Anett (Master thesis, 2016)På bakgrunn av trekk i samfunnsutviklingen og arbeidslivet har Ludvigsenutvalget vurdert grunnopplæringens innhold, fag og fagstrukturer opp mot krav til kompetanse i et fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Ludvigsenutvalget ... -
The enduring quest for equity in education: Comparing Norway and Australia
Volckmar, Nina (Journal article; Peer reviewed, 2018)It has been a key goal to achieve equity in education in Australia and Norway over the last 50 years. This article offers a historical case-oriented comparative analysis of the promotion of equity in education in these 2 ... -
The Faroese Path to a Comprehensive Education System
Volckmar, Nina (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article traces the Faroese path to a comprehensive education system, following the winding road from Norwegian heritage to Danish rule and an increasing degree of autonomy. The main research question ...