Browsing NTNU Open by Author "Petersen, Øyvind Wiig"
Now showing items 1-20 of 35
-
Aerodynamic analysis of the suspension bridge crossing Julsundet - Effect of various barrier configurations on the response
Iversen, Erlend Køhler Warneünde; Olberg, Inge Ovlien; Fitje, Sverre (Master thesis, 2024)Utformingen av langspente hengebruer, som den planlagte krysningen av Julsundet med et spenn på 1625 meter, innebærer betydelige utfordringer på grunn av bruens følsomhet for vindinduserte belastninger. En avgjørende del ... -
Aerodynamic analysis of the suspension bridge crossing Julsundet - Effect of various barrier configurations on the response
Iversen, Erlend Køhler Warnemünde; Olberg, Ovlien Inge; Fitje, Sverre (Master thesis, 2024)Utformingen av langspente hengebruer, som den planlagte krysningen av Julsundet med et spenn på 1625 meter, innebærer betydelige utfordringer på grunn av bruens følsomhet for vindinduserte belastninger. En avgjørende del ... -
Aerodynamic analysis of the suspension bridge crossing Julsundet - Effect of various barrier configurations on the response
Iversen, Erlend Køhler Warnemünde; Olberg, Inge Ovlien; Fitje, Sverre (Master thesis, 2024)Utformingen av langspente hengebruer, som den planlagte krysningen av Julsundet med et spenn på 1625 meter, innebærer betydelige utfordringer på grunn av bruens følsomhet for vindinduserte belastninger. En avgjørende del ... -
Analysis and simulation of non-stationary wind-induced dynamic response of the Hardanger bridge
Lye, Håvard; Melting, Sivert Revdal (Master thesis, 2024)Ikkestasjonære vindfelt har lenge vært kjent, men har fått mer oppmerksomhet den siste tiden. I design av lange bruer er det vanlig å bruke stasjonære metoder til å estimere vindfelt og buffeting-respons. Observasjoner ... -
Analysis and simulation of nonstationary wind-induced dynamic response of the Hardanger bridge
Lye, Håvard; Melting, Sivert Revdal (Master thesis, 2024)Ikkestasjonære vindfelt har lenge vært kjent, men har fått mer oppmerksomhet den siste tiden. I design av lange bruer er det vanlig å bruke stasjonære metoder til å estimere vindfelt og buffeting-respons. Observasjoner ... -
Automatic Operational Modal Analysis of a Long-Span Suspension Bridge
Neby, Emil (Master thesis, 2023)Overvåkning av konstruksjoner er viktig for sikker vedlikehold og drift, samt verifikasjon av numeriske modeller. Automatisk operasjonell modalanalyse (AOMA) har som mål å identifisere modale parametere som gir den viktigste ... -
Comparison of Measured and Predicted Buffeting Response of the Hålogaland Bridge Using a Probabilistic Description of the Wind Field
Solstad, Andrea Almenningen; Onstad, Elin Linnerud (Master thesis, 2022)Hengebruer med lange spenn er svært utsatt for vindindusert respons, på grunn av slankheten til disse konstruksjonene. Derfor er det viktig å kunne predikere responsen forårsaket av vind. Variabiliteten til vinden gjør det ... -
Comparison of Measured and Predicted Buffeting Response of the Hålogaland Bridge Using a Probabilistic Description of the Wind Field
Solstad, Andrea Almenningen; Onstad, Elin Linnerud (Master thesis, 2022)Hengebruer med lange spenn er svært utsatt for vindindusert respons, på grunn av slankheten til disse konstruksjonene. Derfor er det viktig å kunne predikere responsen forårsaket av vind. Variabiliteten til vinden gjør det ... -
Data Set from Long-Term Wave, Wind, and Response Monitoring of the Bergsøysund Bridge
Kvåle, Knut Andreas Kirkestuen; Fenerci, Aksel; Petersen, Øyvind Wiig; Rønnquist, Nils Erik Anders; Øiseth, Ole Andre (Peer reviewed; Journal article, 2023)Wind, wave, displacement, and acceleration data have been collected in a measurement campaign on Norway’s Bergsøysund Bridge, an end-supported pontoon bridge, between the years 2014 and 2018. The data set is now available ... -
Dataset for long-term wind and acceleration monitoring of the Hardanger Bridge
Fenerci, Aksel; Kvåle, Knut Andreas; Petersen, Øyvind Wiig; Rønnquist, Anders; Øiseth, Ole Andre (Peer reviewed; Journal article, 2021)A large data set of wind and acceleration data collected through long-term monitoring of the Hardanger Bridge in Norway is described in this data paper. The data set includes both raw data and organized data, and it is ... -
Design and deployment of a monitoring system on a long-span suspension bridge
Petersen, Øyvind Wiig; Frøseth, Gunnstein Thomas; Øiseth, Ole Andre (Journal article, 2021)Monitoring systems have become a standard component for many landmark bridges. This paper describes the design of a new monitoring system for the Hålogaland bridge, a suspension bridge has a main span of 1145 m located in ... -
Design of a monitoring system for a long-span suspension bridge: optimal sensor placement
Petersen, Øyvind Wiig; Øiseth, Ole Andre; Frøseth, Gunnstein Thomas (Chapter, 2020)The design of systems for structural health monitoring is an exercise that requires careful planning of optimal sensor locations. The number of possible locations usually outnumbers the number of available sensors, which ... -
Dynamic Analysis of Network Arch Bridge Subjected to Train Traffic
Pettersen, Erik Falch; Hovde, Richard Hornnæs (Master thesis, 2024)I et samfunn som beveger seg mot en mer miljøvennlig og bærekraftig holdning, vil det være hensiktsmessig å utforske og andvende nettverksbuebroer som et alternativ. Nettverksbuebroer er typisk lette strukturer som både ... -
Estimation of Aerodynamic Admittance Functions for a Twin-box Suspension Bridge Crossing the Halsafjord
Leirvåg, Marthe Elise; Trondsen, Alida Malén (Master thesis, 2022)Flere hengebruer med lange spenn er planlagt som en del av Norges "Fergefri E39''- prosjekt, inkludert en bru over Halsafjorden. Fjorden er omtrent 2 kilometer bred, og det lange spennet og de røffe værforholdene gjør ... -
Estimation of Aerodynamic Admittance Functions for a Twin-box Suspension Bridge Crossing the Halsafjord
Leirvåg, Marthe Elise; Trondsen, Alida Malén (Master thesis, 2022)Flere hengebruer med lange spenn er planlagt som en del av Norges «Fergefri E39»- prosjekt, inkludert en bru over Halsafjorden. Fjorden er omtrent 2 kilometer bred, og det lange spennet og de røffe værforholdene gjør ... -
Estimation of the dynamic response of a slender suspension bridge using measured acceleration data
Petersen, Øyvind Wiig; Øiseth, Ole; Lourens, Eliz-Mari (Journal article; Peer reviewed, 2017)Suspension bridges with very long spans and slender designs are susceptible to large-amplitude dynamic excitation. Monitoring systems installed on bridges can provide measurement data (e.g. accelerations) and therewith ... -
Estimation of the full-field dynamic response of a floating bridge using Kalman-type filtering algorithms
Petersen, Øyvind Wiig; Øiseth, Ole; Nord, Torodd Skjerve; Lourens, Eliz-Mari (Journal article; Peer reviewed, 2018)Numerical predictions of the dynamic response of complex structures are often uncertain due to uncertainties inherited from the assumed load effects. Inverse methods can estimate the true dynamic response of a structure ... -
Force identification and response estimation in floating and suspension bridges using measured dynamic response
Petersen, Øyvind Wiig (Doctoral theses at NTNU;2019:88, Doctoral thesis, 2019)The trend of constructing bridges that are longer, more slender, and more flexible increases the importance of the assessment of dynamic behavior. Herein, it is imperative to have a good understanding of the environmental ... -
Full-scale identification of the wave forces exerted on a floating bridge using inverse methods and directional wave spectrum estimation
Petersen, Øyvind Wiig; Øiseth, Ole; Lourens, Eliz-Mari (Journal article; Peer reviewed, 2019)The dynamic behaviour of long-span bridges is governed by stochastic loads from typically ambient excitation sources. In real life, these loads cannot be measured directly at full scale. However, inverse methods can be ... -
Improved finite element model updating of a full-scale steel bridge using sensitivity analysis
Svendsen, Bjørn Thomas; Petersen, Øyvind Wiig; Frøseth, Gunnstein Thomas; Rønnquist, Anders (Journal article; Peer reviewed, 2021)There are many uncertainties related to existing bridges that are approaching or have exceeded their original design life. Lifetime extension analysis of bridges should be based on validated numerical models that can be ...