Blar i NTNU Open på forfatter "Lysne, Dag Atle"
-
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
Dynamic learning spaces—dynamic pedagogy. Students’ voices from a master’s program focusing on student active learning in a cross-institution two-campus organization
de Caro-Barek, Veruska; Lysne, Dag Atle; Støckert, Robin; Solbjørg, Ole Kristen; Røren, Kari Anne Flem (Peer reviewed; Journal article, 2023)These past few years have shown the importance of successfully designing cross-campus and multi-campus hybrid and fully digital learning environments to sustain and guarantee continuity in learners’ higher education - an ... -
En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster
Lysne, Dag Atle; Postholm, May Britt (Journal article; Peer reviewed, 2018)Internasjonal litteratur gir god dokumentasjon av hvilke faktorer som fremmer skoleutvikling. Konteksten som læringsprosesser foregår i, er viktig for læringsutbytte, og norsk skole avviker på mange områder fra den skolen ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen – livskvalitet for alle i alle fag
Lysne, Dag Atle; Haga, Monika; Høgseth, Harald Bentz; Heide, Anne Lise (Chapter, 2024)The aim of this study was to investigate the interdisciplinary school course called health and life skills from the perspective of students in teacher education. The informants came from an open course at NTNU on health ... -
Foto-Tegn-Syntese
Bull, Ellen Karine; Karoliussen, Tora Gran (Master thesis, 2024)Vårt masterprosjekt har hatt som mål å bidra til at naturfaglærere og elever tegner sammen i undervisning. For å realisere det overordnede målet har vi utviklet en fagdidaktisk ressurs i form av en tegne-med-video for ... -
Foto-Tegn-Syntese
Bull, Ellen Karine; Karoliussen, Tora Gran (Master thesis, 2024)Vårt masterprosjekt har hatt som mål å bidra til at naturfaglærere og elever tegner sammen i undervisning. For å realisere det overordnede målet har vi utviklet en fagdidaktisk ressurs i form av en tegne-med-video for ... -
Hvordan kommuniserer lærere med elevene i teknologiprosjekter?
Lysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore (Peer reviewed; Journal article, 2021)Inquiry-based methods have been seen as important for developing science in the school. There are good reasons why the work of designing various technological devices in technology should also be part of inquiry-based ... -
Key Factors Needed for Developing a Higher Education Cross-Campus Learning Environment in a Nordic Context
Nykvist, Shaun S.; de Caro-Barek, Veruska; Støckert, Robin; Lysne, Dag Atle (Peer reviewed; Journal article, 2021)The use of digital technologies and online tools to support both students and educators has become synonymous with transforming learning within Higher Education, particularly within post graduate courses. It can be argued ... -
MOOC Platforms: A Nordic Approach to Research Informed Education in Higher Education
Langseth, Inger Dagrun; Lysne, Dag Atle; Nykvist, Shaun; Haugsbakken, Halvdan (Journal article; Peer reviewed, 2019)Due to a growing demand for flexible lifelong learning, many universities will need to transform their educational strategies to meet societal demands to stay in business in a market where global competition with new ... -
Places of Learning: A Discussion of Radcliffe’s Framework for Learning Spaces in Light of Merleau-Ponty’s Phenomenology
De Caro-Barek, Veruska; Lysne, Dag Atle; Støckert, Robin; Solbjørg, Ole Kristen; Røren, Kari Anne Flem (Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper presents a discussion of Radcliffe’s pedagogy-space-technology (PST) framework for the development, implementation, and evaluation of learning spaces in light of Merleau-Ponty’s Phenomenology of Perception. The ... -
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools
Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle (Journal article; Peer reviewed, 2014)Technology and design is seen by many as having a potential for students to work with science and mathematics in practical contexts. The view is particularly evident in the Norwegian curriculum, where technology and design ... -
Skolehage året rundt
Dukefos, Anna (Master thesis, 2022)Det finnes få praktiske aktiviteter beregnet på småskolen på vinteren. Skolehage har med den nye læreplanen fått ett større fokus. Skolehage er en naturlig inngang til utforskende og praktisk arbeid, som har fått en sentral ... -
Students' motivation and ownership in a cross-campus and online setting.
Lysne, Dag Atle; De Caro-Barek, Veruska; Støckert, Robin; Røren, Kari Anne Flem; Solbjørg, Ole Kristen; Nykvist, Shaun S (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study focuses on student motivation and ownership of learning in a team-based learning environment that is situated in a cross-campus and online context. Data were collected through semi-structured interviews from 12 ... -
The Need to Focus on Digital Pedagogy for Online Learning
Haugsbakken, Halvdan; Nykvist, Shaun; Lysne, Dag Atle (Journal article; Peer reviewed, 2019)As pedagogical approaches to teaching and learning continue to evolve to meet the needs of students in a rapidly changing, globalized world that is heavily influenced and reliant on digital technologies, it is anticipated ... -
Uteskole, dybdelæring og motivasjon i naturfag
Langbekkhei, Åse Karin (Master thesis, 2022)Uteskole som arbeidsmåte kan bidra til å skape motivasjon og variasjon for elevene. I tillegg er uteskole en god måte å jobbe med målene i læreplanen, både de overordnede målene og målene i hvert enkelt fag. Dybdelæring ... -
Uteskole, en egnet vei til læring?
Skuseth, Martinus (Master thesis, 2023)Uteskole er et sentralt begrep som er blitt mer aktuelt i dagens skole. Flere og flere lærere bruker det i sin undervisning til ulike formål. I den sammenhengen er det interessant å finne ut mer om hvorfor lærere i barneskolen ... -
Utvikling av et erfaringsbasert undervisningsopplegg om kobling mellom fysisk aktivitet og helse
Wiik, Ragnhild (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utvikling og testing av en undervisningsressurs i Biologi 1. Jeg har utviklet en undervisningsressurs som et bidrag til å implementere folkehelse og livsmestring i biologifaget. Behovet for ressursen ... -
«Visste du at hørselen er den siste sansen man mister? Så tenk at du kan ligge i din egen begravelsen og høre hva folk sier» En tematisk analyse om hvordan elever på 5. trinn anvender sin kunnskap om naturvitenskapens egenart i møte med pseudovitenskap
Isaksen, Antonios Xepapadakis (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever anvender sin kunnskap om naturen til vitenskapen (NOS) i møte med pseudovitenskap. For å oppnå dette blir 16 elever intervjuet i par gjennom en semistrukturert ...