Browsing NTNU Open by Author "Fauskevåg, Odin"
Now showing items 1-14 of 14
-
Barn som utfordrer. Atferdsvansker, sosialkompetanse og psykisk skolemiljø
Wehn, Anita Høiås (Master thesis, 2020)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er barn med atferdsvansker og hvordan de kan bli sosialt inkludert i skolen for å oppnå et godt psykisk skolemiljø. Jeg har intervjuet fem ulike respondenter i grunnskolen, intervjuene ... -
Danning og ånd: Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi
Fauskevåg, Odin (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:297, Doctoral thesis, 2012) -
Du er bare en av mange saker
Holden, Caroline (Master thesis, 2021)I denne kvalitative intervjustudien har jeg rettet fokus mot hvordan tillit kan utvikles i relasjoner mellom ansatte i barnevernet og barnevernsbarn, da mer spesifikt barn under barnevernets omsorg. Dette blir gjort med ... -
En narrativ litteraturstudie om de langvarige konsekvensene av mobbing
Hammer, Kamilla Lovise Støle (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg de langvarige konsekvensene hos voksne som har vært involvert i mobbing som barn og ungdom. Dette omhandler både mobbere, mobbeofre og de som både er mobber og offer. Forskning har vist ... -
Forskjellen på skolen og Talentsenteret i Trondheim fra et elevperspektiv.
Sletten, Simen (Master thesis, 2024)Formålet med studien har vært å undersøke problemstillingen: hvilke forskjeller opplever elever med stort læringspotensial at det er mellom Talentsenteret i Trondheim og skolen knyttet til tilpasset opplæring, og hvordan ... -
"Hvilestunda. Ja, hvor ble det av den…?": En kvalitativ studie av hvordan barnehagelærere opplever vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år
Elvsveen, Kristin (Master thesis, 2014)Tema for denne masteroppgaven er hvile i barnehagen, og problemstillingen er som følger: Hvordan opplever barnehagelærere vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år? For å belyse problemstillingen har jeg ... -
Kva er teknikken si pedagogiske grense?
Fauskevåg, Odin (Chapter, 2021)Om verda eigentleg går framover, er eit omstridt spørsmål. Men at vi gjer tekniske og teknologiske framsteg, er det ingen tvil om. I dag er dét særleg tydeleg når det gjeld digital teknologi som internett, mobiltelefonar ... -
Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet
Fauskevåg, Odin (Peer reviewed; Journal article, 2016)This article discusses the PISA framework’s concept of reading. The main argument is that PISA’s cognitive approach to literacy only to a small extent captures the normative dimension of reading. Consequently, the test ... -
Læringsmiljø ved fådelte skoler - sett i et lærerperspektiv
Tamnes, Marlin (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg søkt etter å få innsikt i læreres opplevelse av læringsmiljøet ved fådelte skoler, og stilt spørsmål til om skolens størrelse og ordning har en innvirkning på dette. Læreren har en sentral ... -
Matematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvansker
Solgren, Kathrine (Master thesis, 2017)Hensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett ... -
Samfunnet og frihetens uforenelighet
Moe, Håkon Egilsønn (Master thesis, 2018) -
«Ungdom er fleksible, fremtidsrettet, har drømmer og håp om fremtida, uavhengig av hvor syke de er». En kvalitativ komparativ studie av NAV-brukere og veilederes opplevelser av systemet og samarbeid med hverandre i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori.
Henriksen, Hanne-Malen Nesvik (Master thesis, 2023)Oppgaven handler om unge NAV-brukere med psykiske helseplagers opplevelser av NAV-systemet og samarbeid med deres veiledere. Studien er komparativ, og tar også for seg NAV-veilederes perspektiv på systemet og samarbeid med ... -
Verdensborgeren som dannelsesideal i en globalisert verden - Fremmer fornyingen av Kunnskapsløftet ''verdensborgeren'' som et dannelsesideal?
Fauchald, Frede Gabriel (Master thesis, 2017)I denne teoretiske drøftingsoppgaven er spørsmålet hvordan fornyingen av Kunnskapsløftet (2006) forholder seg til globale prosesser, og de komplekse samfunnsutfordringene som det medfører. Oppgaven konsentrerer seg om to ... -
Vil læreplanen bidra til danning av elevane?
Fauskevåg, Odin (Journal article; Peer reviewed, 2022)