Blar i NTNU Open på forfatter "Eriksen, Eli-Anne Vongraven"
-
Accurate Knowledge: Implications of ‘Lived Islamic Theology’ for the Academic Study of Islamic Disciplines
Mårtensson, Ulrika; Eriksen, Eli-Anne Vongraven (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article discusses the relationship between, on the one hand, the academic study of Islamic disciplines within university faculties of humanities and theology, including religious studies, and, on the other, ‘lived ... -
Continuity and change: Individualization processes in young Muslim women's knowledge acquisition and practice of Islam in Trondheim
Eriksen, Eli-Anne Vongraven (Doctoral theses at NTNU;2020:372, Doctoral thesis, 2020)Summary The thesis addresses the problem area ‘knowledge acquisition and formation, and their implications for research on individualization processes among European Muslims’, through a lived religion-, a historical- ... -
Det er ikke sånn at dem følger på dem som har størst stemme for å få fred nei, heller at dem er stille.
Strøm, Aurora Tina Harstad (Master thesis, 2023)KRLE er et lite, men viktig fag i skolen. Et fag som blant annet legger opp til at elevene skal få en forståelse for og kjennskap til mangfoldet av religioner og mennesker i verden. I den forbindelse er det relevant at det ... -
KRLE-læreres erfaringer med elevers fordommer mot ulike minoriteter og deres håndtering av disse fordommene.
Strøm, Aurora (Bachelor thesis, 2021)Jeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvilke typer negative/nedlatende holdninger rettet mot ulike minoriteter KRLE-lærere erfarer fra sine elever, og hvordan KRLE-lærere møter disse holdningene. For å undersøke dette, ... -
Muslimske kvinners forhold til islamske kilder og autoritet i Trondheim
Eriksen, Eli-Anne Vongraven (Journal article; Peer reviewed, 2023) -
Muslimske kvinners tilgang til islamsk kunnskap og autoritet i Trondheim
Eriksen, Eli-Anne Vongraven (Peer reviewed; Journal article, 2021)Historisk sett har muslimske kvinner hatt svært begrenset tilgang til institusjonell islamsk kunnskap og institusjonelle autoritetsposisjoner. Men hvordan arter denne situasjonen seg for kunnskapssøkende muslimske kvinner ...