Browsing NTNU Open by Author "Busterud, Guro"
Now showing items 1-9 of 9
-
Anaforiske bindingskonstruksjoneri norsk som andrespråk
Busterud, Guro (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:138, Doctoral thesis, 2014)Den underliggende grammatiske kompetansen til voksne som lærer norsk som andrespråk er i stor grad skjult for oss, men nye metoder gjør det i dag mulig å undersøke denne kompetansen. Denne avhandlingen presenterer en studie ... -
French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order
Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2021)The present study investigated the acquisition of verb movement in L3 French by L1 speakers of Norwegian with English as their L2. To investigate the impact of previously learned languages in L3 acquisition, we looked at ... -
Grammatisk hokjønn i trøndersk barnespråk: Ein korpusstudie
Busterud, Guro; Lohndal, Terje (Peer reviewed; Journal article, 2022)Det siste tiåret har det blitt forska mykje på grammatisk kjønn i Noreg, både på korleis barn lærer det og korleis det grammatiske kjønnssystemet er i endring. Basert på korpusdata ser Rodina & Westergaard (2013) på korleis ... -
Hvor mange genus er det i Trondheims-dialekten?
Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia; Westergaard, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Trondheims-dialekten har tradisjonelt tre grammatiske kjønn: hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. Denne artikkelen presenterer resultater fra to eksperimenter som viser at hunkjønn står svakere i denne dialekten enn tidligere ... -
"Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk". Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet
Brøseth, Heidi; Busterud, Guro; Nygård, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen presenterer en nærstudie av det grammatiske metaspråket i ei mye brukt lærebok i norsk for ungdomstrinnet: Nye Kontekst Basisbok 8-10. Gjennom en kvalitativ og kvantitativ tilnærming undersøker vi hvordan ... -
The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German
Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro (Chapter, 2022)Focusing on the much-debated question of transfer from previously learned languages in L3 acquisition, we investigate acquisition of finite verb placement in L3 German. Participants are L1 Norwegian high-school students ... -
The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift
Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn; Westergaard, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article reports on a syntactic acceptability judgement study of 59 adult L2/Ln learners of Norwegian and a group of native controls, studying subject and object shift. These constructions involve movement of (mainly) ... -
The loss of feminine gender in Norwegian: a dialect comparison
Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia; Westergaard, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2019)It is well known that grammatical gender systems may change historically. Previous research has documented loss of the feminine gender in several Norwegian dialects, including those spoken in Oslo and Tromsø (Lødrup in ... -
Verb placement in L3 French and L3 German. The role of language-internal factors in determining cross-linguistic influence from prior languages
Busterud, Guro; Dahl, Anne; Kush, Dave Whitney; Listhaug, Kjersti Faldet (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores cross-linguistic influence and the relationship between surface structure and underlying syntactic structure in L3 acquisition of verb placement in L1 Norwegian L2 English learners of L3 German or ...