Blar i NTNU Open på forfatter "Bandlien, Bjørn-Terje"
-
Composing on iPad as Middle Ground Education
Bandlien, Bjørn-Terje (Chapter, 2020) -
«Er dette greit å gjøre?» En autoetnografisk studie i et designteoretisk perspektiv, om en fersk musikklærers usikkerhet i digitalteknologisk undervisning i grunnskolen
Braathen, Sebastian (Master thesis, 2023)I et samfunn i stadig og rask endring trenger vi å se læring og kunnskap på nye måter – også med tanke på hvordan vi tilnærmer oss musikkfaget i grunnskolen. Dette innebærer ny forståelse av musikklærerrollen og lærerrollen ... -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Improvisasjon som døråpner til musikkdeltakelse i livslangt perspektiv? En studie av improvisasjonens påvirkningskraft på deltakernes deltakelse i- og med musikk
Rødven, Kristina (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan en improvisatorisk tilnærming til musikkundervisning påvirker deltakelse i- og med musikk. Deltakelse inkluderer tro på å kunne delta, at elevene selv mener de deltar og deres forståelse ... -
Kulturskole–grunnskole- samarbeid som diskursivt felt: En undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk
Bandlien, Bjørn-Terje (Chapter, 2023) -
Musikkfaget i grunnskolen, et lite men stort fag.
Utstøl, Kristine (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan musikkfaget konstrueres i grunnskolen. I dag utgjør musikkfaget et av de minste fagene i timetall i grunnskolen. Samtidig har kultur og samfunn de siste tiårene stadig blitt ... -
Praksisarkitekturar i Kulturdag
Flikke, Jon Gabriel (Master thesis, 2024)I masteroppgåva «Praksisarkitekturar i Kulturdag – Ein kvalitativ studie av kulturskule-grunnskule-samarbeid frå eit lærarperspektiv» undersøkjer eg lærarar sine praksisar i samarbeid mellom grunnskule og kulturskule. ... -
Tilpasning av undervisning i bandsamspill: Enkelt i all sin kompleksitet
Rennan, Erlend Brattgjerd (Master thesis, 2022)I Opplæringslova (1998) står det at opplæringa skal tilpasses den enkelte elev sine evner og forutsetninger (§1-3). Tilpasset opplæring er et lovbestemt prinsipp som skolen og lærerne er forpliktet til å arbeide ut fra. ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
Øyen, Jenny Elise (Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ... -
Ungdomsskoleelevers komponering med garageband på ipad. En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv
Bandlien, Bjørn-Terje (Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:305, Doctoral thesis, 2019)Debatten omkring skolens bruk av digitale verktøy generelt og nettbrett spesielt har pågått de siste årene og er fremdeles dagsaktuell. Innenfor musikkfaget har iPad- og GarageBand-teknologien blitt omfavnet av mange lærere ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud
Bandlien, Bjørn-Terje (Chapter, 2021)