Blar i NTNU Open på forfatter "Wicklund, Beret"
-
«Den samhandlinga, ...den er utfordringa» - om muntlige ferdigheter i norskfaget
Theodorsen, Hanne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, basert på til sammen seks semistrukturerte forskningsintervju, med tre ungdomsskolelærere og 12 av deres elever. Temaet for oppgaven er muntlighet i norskfaget. Bakgrunnen for ... -
Friendship versus love in Ibsen's dramas
Wicklund, Beret (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article explores how friendships between men and women are presented in the dramas A Doll’s House, The Lady from the Sea, Rosmersholm and Hedda Gabler. Friendship is an important motive which functions to show women’s ... -
«Ingen i verden har lov til at gjøre med sit, hvad han vil» En nærlesning av Bjørnstjerne Bjørnsons drama "Over Ævne. Andet stykke"
Ystad, Vilde Ryen (Master thesis, 2019)Litteraturen har tradisjonelt hatt stor plass i norskfaget. I prosessen fra å ha som hovedoppgave å videreføre tradisjon og fellesskap til å bli en kilde til individets utvikling av grunnleggende ferdigheter, har særlig ... -
Leseopplæring i den digitale hverdagen
Halbrend, Sofie (Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden ... -
Litteraturformidling i skolen - en studie av samarbeid mellom skoler og folkebibliotek
Hagen, Martha (Master thesis, 2022)Leselyst har vist seg å ha større innvirkning på elevenes akademiske resultater enn det sosioøkonomisk status har (Hennig, 2019, s. 33). Bibliotekarer er eksperter på leselyst, men kun fåtallet av norske skoler har ansatte ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
Wicklund, Beret; Larsen, Ann Sylvi; Vikbrant, Gunilla (Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
Samisk litteratur i norskfaget: En kasusstudie av 8. klasseelevers litterære samtaler om en samisk novelle
Holmin, Ingeborg Rongevær (Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan kan litterære samtaler brukes i arbeid med samisk litteratur i norskfaget?». Hensikten med oppgaven er å gi et praktisk eksempel på hvordan undervisning om samisk ... -
Seksuelt overgrep skildret i barnelitteratur
Kurås, Aina (Bachelor thesis, 2020)Bacheloroppgaven handler om hvordan seksuelt overgrep ovenfor barn blir skildret i barnebøker. For å vise dette har jeg valgt å ta med to skjønnlitterære bøker som belyser dette tema. De bøkene jeg har valgt å bruke er ... -
Skolens kanon - Skjønnlitterært mangfold i læreverk og klasserom
Foslie, Guro Stefanussen (Master thesis, 2018)Den litterære kanon er en omdiskutert side ved norskfaget, og er ikke innlemmet i dagens læreplan. Hvilke tekster er det da som tilbys i læreverkene, samt implementeres i lærernes undervisning? Hvilket mangfold representerer ... -
Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet
Eldby, Victoria Rasch (Bachelor thesis, 2020)«Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet» går gjennom veiledet lesing som metode og ser på ulike komponenter metoden har. Oppgaven omhandler problemstillingen «Hvilke opplevelser og erfaringer har en gruppe elever ...