Blar i NTNU Open på forfatter "Smogeli, Øyvind"
-
A high fidelity digital twin framework for testing exteroceptive perception of autonomous vessels
Vasstein, Kjetil (Master thesis, 2021)I fremtiden antas det at verifisering av autonome skip må gjøres ved simuleringsbasert verifisering på grunn av de enorme kostnadene som er involvert med ekte testing. I motsetning til bilindustrien, hvor det finnes åpent ... -
Adaptive Stress Testing applied to a Maritime Object Detection System
Brummenæs, Nicolai (Master thesis, 2022)Med den stadig større rollen autonome systemer tar i den moderne verden, følger et stort fokus på verifisering av tilstrekkelig trygghet. Grundig verifisering av et autonomt system krever testing på alle nivåer av systemet, ... -
Adaptive Stress Testing of Situational Awareness for an Autonomous Passenger Ferry
Johan Bakken Sørensen (Master thesis, 2022)Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) introduserer et nytt nivå av kompleksitet til marine kontrollsystemer. Zeabuz er et oppstartsselskap fra NTNU som jobber med MASS og som har som mål å utvikle autonome urbane ... -
Evaluating Collision Avoidance Algorithms in Urban and Semi-restricted Waters using Fuzzy Logic
Løvoll, Eivind (Master thesis, 2022)Utviklingen av teknologi som muliggjør autonom navigering til havs har skutt til værs de siste årene. Å introdusere autonome overflatefartøy til et domene styrt av regler skrevet med intensjon om menneskelig tolkning utgjør ... -
Human Reliability Analysis of a safety operator on an autonomous passenger ferry
Gargadennec, Justin (Master thesis, 2023)Når selskapet Zeabuz forsøker å utvikle sin egen autonome passasjerferge, oppsto problemet med den menneskelige påliteligheten med hensyn til systemet. Den største bekymringen for denne masteroppgaven er å finne ut om den ... -
On Formal Methods for Design and Verification of Maritime Autonomous Surface Ships
Torben, Tobias; Smogeli, Øyvind; Utne, Ingrid Bouwer; Sørensen, Asgeir Johan (Journal article, 2022)Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) are approaching a reality, introducing a new level of complexity and criticality to maritime control systems. In this paper we investigate how Formal Methods (FMs) can be used to ... -
Online Riks Management for MilliAmpere 2
Holden, Eivind Brekke (Master thesis, 2022)Denne rapporten gir et grunnleggende rammeverk for Dynamisk Risiko Styring (ORM) for den autonome passasjerfergen, milliAmpere 2. Den autonome passasjerfergen vil operere som en ferge i Trondheim, mellom Ravnkloa og Vestre ... -
The Role of a Human Host Onboard of Urban Autonomous Passenger Ferries
Pantelatos, Leander Spyridon; Saghafian, Mina; Alsos, Ole Andreas; St. Clair, Asun Lera; Smogeli, Øyvind (Chapter, 2023)Zero-emission Urban Autonomous passenger Ferries (UAFs) is a promising concept to serve as flexible, cost effective and sustainable public transport utilizing urban waterways. The perception of users and their attitudes ... -
Simulation-based Validation of a Situational Awareness Simulator
Stokke, Robin (Master thesis, 2022)En robust situasjonsforståelsesalgoritme er en essensiell komponent i et autonomt fartøy, som er både dyrt og tidskrevende å test og validere ved bruk av kun feltdata. I selvkjørende bilindustrien har det blitt vanlig å ... -
Validation of marine collision avoidance systems using Adaptive Stress Testing
Hjelmeland, Hanna Waage (Master thesis, 2022)Maritime Autonome Overflate-Skip (MAOS) har potensiale til å bidra til en mer fleksibel urban mobilitetsløsning med reduserte utslipp av drivhusgasser. For å muliggjøre maritim autonomi må systemene gjennomgå grundig ...