Browsing NTNU Open by Author "Rokkones, Klara"
Now showing items 1-12 of 12
-
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet
Morud, Elin Bø; Rokkones, Klara (Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien er å utvikle ny kunnskap om og forståelse for yrkesfaglærere som tar videreutdanning. Artikkelen presenterer hvordan yrkesfaglærerne opplever at forsknings- og utviklingskompetanse som de opparbeider ... -
"Den tredje vei": En studie av elevers opplevelse av å være lærekandidat.
Rokkones, Klara (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i erfaringer og opplevelser elever/lærekandidater på restaurant- og matfag og helse- og oppvekstfag har fra et alternativt opplæringsløp. De har ... -
En LUR tur i fjæra, Hvordan kan vi utvikle undervisning på yrkesfaglærerutdanningen som ivaretar helhet og sammenheng?
Strand, Åse; Rokkones, Klara; Karlsen, Hanne (Journal article; Peer reviewed, 2017)Etablering av treårig yrkesfaglærerutdanning i 1999 introduserte begrepet helhet og sammenheng som ett av fire grunnleggende prinsipper. Begrepet skal forstås som en tett kobling mellom de ulike faglige delene av studiet. ... -
Kollegasamarbeid som verktøy for å bygge bro mellom yrkesfag og matematikkfaget.
Voerman, Daniel Falch; Soland, Bernt (Master thesis, 2021)Denne studien omhandler kollegasamarbeid. Intensjonen er å finne ut om det kan bidra til at undervisning på tvers av yrkesfag og matematikkfaget fremstår som mer praksisnær, relevant og derav mer helhetlig for elevene. ... -
Kommunikasjon i opplæring mellom trafikklærer og elev
Stiansen, Audun (Master thesis, 2019)Sammendrag Kommunikasjon mellom mennesker er et komplekst og vanskelig tema, og det er det innenfor trafikkopplæringen også. Hensikten med studien er å beskrive nærmere hvordan kommunikasjonen foregår i trafikkopplæringen, ... -
Lærlingens rettigheter i opplæringen - system, tilfeldighet og virkelighet
Johnsen, Kari Kristine (Master thesis, 2017)Lærlinger har et ekstra sterkt lovvern i forhold til fysisk og psykisk arbeidsmiljø, ettersom de har rettigheter både etter opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Fylkeskommunen er skoleeier og har det overordnede ansvaret ... -
Praksisopplæring i arbeidslivet - Erfaringer for utvikling av relevant yrkeskompetanse på veg mot helsefagarbeider
Skåren, Bente Fjerdingsøy; Løken, Eli (Master thesis, 2016)Hensikten med vår studie har vært å få innsikt i hvordan prosjekt til fordypning (PTF) og arbeidspraksis bidrar til at elever på Vg2 helsearbeiderfag får utviklet relevant yrkeskompetanse. Prosjekt til fordypning er et ... -
Tilpasset opplæring for lærerkandidater - Et kvalitativt forskningsprosjekt knyttet til et alternativt opplæringsløp
Johansen, Camilla (Master thesis, 2017)Tilpasset opplæring trenger en bred mangefasettert tilnærming og er et sammensatt begrep. Det fremstår som lite beskrevet på yrkesfag innenfor restaurant -og matfag. Jeg vil med denne studien gi en beskrivelse av hvordan ... -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
Postholm, May Britt; Rokkones, Klara (Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ... -
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer
Rokkones, Klara; Stjern, Berit; Strand, Åse; Utvær, Britt Karin Støen (Journal article; Peer reviewed, 2018)This study examines experiences of vocational teacher students in practice at work places. The aim is to develop and ensure that the practice is in accordance with the purpose of the Vocational Teacher Education programme ... -
Yrkesfaglærernes bidrag til rekruttering i yrkesfagene -En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers hospitering på Vg1 yrkesfag
Forsbakk, Johnny (Master thesis, 2021)Utdanning av flere fagarbeidere i Norge er en nasjonal satsning. Dette arbeidet er forankret i undersøkelser som viser en fremtidig stor mangel på fagarbeidere om dagens antall fullførte fag- og svennebrev fortsetter. Det ... -
Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte - en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
Rokkones, Klara; Saur, Ellen (Peer reviewed; Journal article, 2016)I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. ...