Browsing NTNU Open by Author "Morken, Astrid Kufaas"
Now showing items 1-6 of 6
-
"fant deg" "uretferdi!" En analyse av begynnerskriveres meningsskaping gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning
Farstad, Simona (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i begynnerskriving skaper mening gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning. Datamaterialet består av et tekstutvalg fra en skriveoppgave samlet inn av FUS-prosjektet. ... -
"Jeg vil skrive: Bonjour, jag tycker om dej!". En kvalitativ undersøkelse av fire elevers uttrykte flerspråklighet i et transspråkingspedagogisk undervisningsopplegg.
Befring, Anna Maria Solbakken (Master thesis, 2023)Som følger av at det språklige og kulturelle mangfoldet øker i Norge (Språkrådet, 2018; SSB, 2023a, 2023b), øker også antall elever i skolen som har kompetanser i andre språk enn norsk. I denne studien er jeg interessert ... -
Meningsskaping i multimodale tekster – en kvalitativ studie av hvordan mening kommer til uttrykk i et utvalg elevtekster fra 1. trinn
Johnsen, Amalie (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan mening kommer til uttrykk i et utvalg multimodale tekster fra 1.trinn. Oppgaven er teoretisk forankra i semiotikk, multimodalitet og grammatikk, og hvor språkforskerne Michael ... -
"Sel? Sel? Plutselig?" En kvalitativ studie av utforskende språklek i et muntlig og sosialt samspill mellom andretrinnselever
Skauen, Caroline Emilie Saxegaard (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan andretrinnselever utforsker og leker med språket, hvor jeg tar utgangspunkt i en tekstsamtale mellom tre elever i en konkret skrivesituasjon. For å undersøke dette har jeg ... -
"TA LIT SMØR PO KNIVEN LEGNEN DET DU HAR I HENEN" En studie av hvordan visuell respons fører til revidring av to andretrinnselevers tekster.
Schive, Johanne (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan visuell respons på elevtekster kan føre til revidering av tekstene deres. Denne responsen forstår jeg gjennom Kvithyld og Aasens (2011) fem teser om funksjonell respons på ... -
Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster
Morken, Astrid Kufaas (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan Mikhail M. Bakhtins teori om ytringen og dens ulike aspekter kan være et nyttig, teoretisk fundert tenkeredskap for læreren i møte med de yngste elevenes sammensatte tekster. ...